Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije |
Odziv ARRS - RTV SLO, 3. program, oddaja Odkrito, 2. 11. 2018 |
|
|
V oddaji
Odkrito o razmerah v znanosti na tretjem programu RTV Slovenija 2. 11. 2018
je bila izrečena vrsta kritik Javne agencije za raziskovalno dejavnost RS
(ARRS), podkrepljena s podatki, ki niso točni, nekateri med njimi so bili tudi
izrazito zavajajoči.
Dovolimo si pričakovati, da bi ob pripravi oddaje ekipa RTV Slovenija skušala
pridobiti oziroma preveriti podatke na spletni strani ARRS, kjer so javno
dostopni in dosledno ažurirani (Mesečni
pregled financiranja – Bela knjiga; Pregledi
in analize; Novice, primeri –
o uvedenih
sistemskih spremembah,
podatki ob zaključku zadnjega razpisa za raziskovalne
projekte).
Izražamo zaskrbljenost, da pripravljavci oddaje vsaj v času priprave izhodišč
niso stopili v stik z ARRS, saj bi agencija lahko posredovala podatke ali
usmerila k prej omenjenim podatkom, ki so javno dostopni.
V nadaljevanju strnjeno podajamo odziv na izpostavljene kritike:
- Izpostavljena vprašanja glede t. i. institucionalnega ali stabilnega
financiranja, kot navedeno v obliki raziskovalnih programov, očitki in
odgovori
- Očitki, da raziskovalni programi niso institucionalno financiranje,
da so »programske skupine stare 30 let« ter da je »programsko
financiranje […] v rokah posameznikov in instituciji onemogoča
oblikovati znanstveno in kadrovsko politiko«
Strinjamo se z navedbo, da urejeno institucionalno financiranje v Republiki
Sloveniji kljub zahtevi Resolucije o nacionalni strategiji raziskovalne in
razvojne dejavnosti do leta 2020 (RISS) ne obstaja. Gre za materijo, ki je del
sprememb in dopolnitev obstoječega Zakona o raziskovalni in razvojni dejavnosti
(v nadaljevanju: ZRRD), ki še niso zaključene.
Raziskovalni programi so bili vzpostavljeni leta 1999 (torej pred 19 leti). Gre
za stabilnejšo obliko financiranja v primerjavi z, na primer, raziskovalnimi
projekti.
Kot stabilnejšo obliko raziskovalne programe opredeljujejo naslednja dejstva:
- Skladno z obsežnimi spremembami pravilnika, ki so bile leta 2016 sprejete na
podlagi procesa, začetega z delom Usmerjevalne skupine v letu 2015, so vsi
raziskovalni programi prešli na 6-letno trajanje (v primerjavi s projekti, ki
trajajo do 3 leta).
- Odločitev o preoblikovanju obstoječega raziskovalnega programa, njegovi
ukinitvi ali predlogu novega raziskovalnega programa, je v pristojnosti in
avtonomni presoji raziskovalne organizacije, kjer se raziskovalni program
izvaja.
Skladno s tem ni mogoče pristati na trditev, da je programsko financiranje »v
rokah posameznikov in instituciji ter onemogoča oblikovati znanstveno in kadrovsko
politiko«, saj morajo biti vse spremembe raziskovalnih programov izvedene v
soglasju vodstva raziskovalne organizacije in vodje raziskovalnega programa.
- Očitek, da so vodje raziskovalnih programov in mentorji mladim raziskovalcem
stari »77« oziroma »76 let«:
Gostja oddaje, ki je izpostavila starost vodij programskih skupin in mentorjev
mladih raziskovalcev, je na ARRS preko medijev ali neposredno v preteklih letih
večkrat naslovila vprašanja v povezavi z zastopanostjo žensk v znanosti.
Skladno s tem je nenavadna njena naslovitev starosti, saj sta tako spol kot
starost osebni okoliščini. Prvi člen Zakona o varstvu pred diskriminacijo
(ZVarD) v prvem odstavku pravi: »Ta zakon določa varstvo vsakega
posameznika in posameznice [… ]pred diskriminacijo ne glede na spol, narodnost,
raso ali etnično poreklo, jezik, vero ali prepričanje, invalidnost, starost,
spolno usmerjenost, spolno identiteto in spolni izraz, družbeni položaj,
premoženjsko stanje, izobrazbo ali katero koli drugo osebno okoliščino […]«.
V tej povezavi želimo jasno ponovno izpostaviti, da ARRS dosledno spoštuje
zakonodajo in načela, ki se nanašajo na varstvo pred diskriminacijo, ki zajema
vse zgoraj navedene osebne okoliščine.
- Izpostavljena vprašanja glede procesa izbora raziskovalnih projektov, očitki
in
odgovori
- Eno ali dvofaznost javnega razpisa za raziskovalne projekte:
Drži, da je Usmerjevalna skupina v letu 2015 sprejela poročilo s predlogi
sistemskih sprememb, med njimi izvedbo javnega razpisa za raziskovalne projekte
v eni fazi. Kot smo ob objavi poročila skupine zapisali na
spletni strani: »Za
ARRS zaključno poročilo pomeni začetek vrste izvedbenih aktivnosti, pri katerih
bo potrebno preveriti ustreznost in izvedljivost rešitev iz vsebinskega in
pravnega vidika.« K navedenemu smo pristopili nemudoma – koraki so trije:
- korak – izveden: Do razpisa v letu 2017 je ARRS vzpostavila informacijski
sistem (eOcenjevanje), ki recenzentom omogoča usklajeno oceno. To je bil nujni
predpogoj za prehod na izvedbo razpisa za raziskovalne projekte v eni fazi.
- korak – poteka: V letu 2018, v potekajočem razpisu ARRS na podlagi 90. člena
pravilnika odloči, da bo razpis izveden v eni fazi. Ta člen je bil dodan prav na
podlagi predloga Usmerjevalne skupine.
- korak – načrtovan: Na podlagi izkušenj izvedbe v 2018 je v letu 2019
predvidena sprememba pravilnika, v kateri se opredeli eno-fazni postopek.
S prehodom na eno fazo kategorije prijaviteljev raziskovalnih projektov, ki se
uvrstijo neposredno v drugo fazo (na podlagi zavestne odločitve o omejevanju
števila prijav v okviru programske skupine) ni več. Skladno s tem je očitek
zastarel in nerelavanten.
- Stopnja uspešnosti na razpisu za raziskovalne projekte je "2
do 3 odstotke"
Stopnja uspešnosti na razpisu za raziskovalne projekte je nizka, nikakor pa ni 2
– 3 %. Dejstvo je, da je neločljivo pogojena z razpoložljivimi sredstvi.
Ilustriramo: na zadnjem zaključenem razpisu za raziskovalne projekte je dodatne
3 milijone evrov dvignilo stopnjo uspešnosti iz dosedanjih povprečno 18 % na 22
% (končna vrednost razpisa je bila 15,2 milijona evrov).
Če bi uspeli sredstva za razpis za raziskovalne projekte vrniti na raven iz leta
2010 (razpis za leto 2011), ko je bilo razpisanih 22,3 milijona evrov, bi bila
(ocenjujemo glede na podatke o številu prijav in višini zaprošenih sredstev
zadnjega zaključenega razpisa) uspešna vsaka tretja prijava, kar bi pomenilo, da
bi bile izbrane praktično vse visoko ocenjene projektne prijave.
- Glede izpostavljenega primera raziskovalca IJS, ki je »z odličnim znanstvenim
dosežkom, s samim projektom […] izpadel že iz prve faze financiranja«, ponovno
strnjeno navajamo dejstva:
- Raziskovalec je vodja programske skupine, ki je financirana od leta 2004 in
letno prejme 462.000 evrov.
- Raziskovalec je v razdelku afiliacije pri znanstveni reviji, kjer je objavil
rezultate študije modrasovega strupa, navedel, da je objava rezultat financiranja
preko ARRS in zgoraj navedenega raziskovalnega programa.
Skladno z navedenim ni mogoče trditi, da raziskava ni bila deležna podpore s
strani javnih sredstev.
- Vnovični očitki glede prijave ARRS na shemo MSCA Cofund
ARRS se je na razpis Evropske komisije prijavila, vendar žal s prijavo ni
uspela, pri čemer tudi med prijavitelji iz Slovenije ni bila edina. Po
razpoložljivih podatkih je bilo doslej (v vseh preteklih razpisih Evropske
komisije, za katere so dosegljivi javni podatki v sistemu
Cordis) uspešnih le 6
agencij za raziskovalno dejavnost od skupno 110 izbranih projektov. Stopnja
uspešnosti agencij za raziskovalno dejavnost je torej 5,4 %.
- Promocija znanosti – očitek, da delo raziskovalcev ni ovrednoteno ter da izpostavljeni primer
(portal Kvarkadabra) od ARRS ne prejema
sredstev
Sklepamo, da je z omenjeno navedbo mišljeno vrednotenje s točkovanjem. Raziskovalke in raziskovalci si že sedaj lahko v osebno bibliografijo v
informacijskem sistemu Cobiss / Sicris zabeležijo vse aktivnosti na področju
poljudnoznanstvenega udejstvovanja. Biblografi dela največkrat uvrstijo v
kategorije 1.05 Poljudni članek, 1.22 Intervju, 2.19 Radijski ali televizijski
prispevek in drugo.
Ne glede na dejstvo, da, na primer, pri razpisu za raziskovalne projekte ali
programe točke ne odločajo o izbiri, bomo pristopili k pregledu možnosti, da
raziskovalke in raziskovalci tudi za te vrste udejstvovanja pridobijo točkovni
zbir, pri tem pa ponovno poudarjamo, da se agencija želi še bolj odmikati od
kvantitativnega vrednotenja raziskovalne dejavnosti.
ARRS portal Kvarkadabra neprekinjeno sofinancira od leta 2015 preko Javnega
razpisa za sofinanciranje aktivnosti v zvezi s promocijo slovenske znanosti v
tujini in povezovanje znanstvenih dosežkov. Portal Kvarkadabra ima ARRS kot
podpornico delovanja na spletnem portalu tudi korektno navedeno.
|