Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko
dejavnost Republike Slovenije je 29. 5. 2024 objavila
Spremembo
Javnega razpisa za (so)financiranje Gravitacija, ki začne veljati z dnem
objave.
Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike
Slovenije, Bleiweisova cesta 30, 1000 Ljubljana, na podlagi 32. člena v povezavi
z 12. členom Zakona o znanstvenoraziskovalni in inovacijski dejavnosti (ZZrID)
(Uradni list RS, št. 186/21 in 40/23) in prvega odstavka 9. člena Splošnega akta
o postopkih (so)financiranja in ocenjevanja ter spremljanju izvajanja
znanstvenoraziskovalne dejavnosti (Uradni list RS, št. 166/22, v nadaljevanju:
Splošni akt o postopkih (so)financiranja) objavlja
Javni razpis za (so)financiranje Gravitacija
1. Uvod
V javnem razpisu so navedene informacije o postopku prijave za (so)financiranje
Gravitacije.
1.1. Naziv in sedež uporabnika proračunskih sredstev
Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike
Slovenije, Bleiweisova cesta 30, 1000 Ljubljana (v nadaljnjem besedilu: ARIS).
1.2. Ozadje
Javni razpis je namenjen konzorciju znanstvenikov, ki izvajajo inovativne in
vplivne raziskave znotraj svoje discipline. Namen je spodbujanje raziskovalnih
konzorcijev, ki imajo skladno s kriteriji razpisa potencial, da pridejo v
absolutni svetovni vrh na področju raziskav ali pa so to raven že dosegli.Konzorciji
pomembno prispevajo tudi k usposabljanju nadarjenih raziskovalcev.
1.3. Predmet javnega razpisa
Predmet Javnega razpisa za (so)financiranje Gravitacije (v nadaljnjem besedilu:
javni razpis)je izvedba pilotnih projektov razvoja in uvedbe inovativnih rešitev
na treh znanstvenih področjih: humanistične in družbene vede, naravoslovne in
tehnične vede ter biomedicinske vede in znanost o življenju.
(So)financiralo se bo izvajanje 4 projektov konzorcijev raziskovalcev,
usmerjenih v inovativne in vplivne raziskave (v nadaljnjem besedilu: projekti
Gravitacije), in sicer po en projekt na vsakem od naslednjih tematskih področij:
- umetna inteligenca;
- polprevodniki;
- jezikovne tehnologije;
- kvantne tehnologije.
(So)financiralo se bo perspektivne raziskovalne projekte, ki na lestvici ravni
tehnološke razvitosti dosegajo TRL 1/2-4/5.
1.4. Obseg finančnih sredstev
Okvirni obseg sredstev za realizacijo javnega razpisa je 3.000.000,00
EUR letno za obdobje 2024, 2025, 2026 in 2027, pri čemer je
(so)financiranje v letu 2025, 2026 in 2027 odvisno od proračunskih zmožnosti v
posamičnem letu.
Javni razpis bo realiziran glede na razpoložljiva sredstva v proračunu Republike
Slovenije in finančnem načrtu ARIS.
Predvideno je (so)financiranje 4 projektov, ki bodo v postopku ocenjevanja
prejeli najboljšo skupno oceno na vsakem od tematskih področij. Vsak projekt bo
(so)financiran v okvirni višini 2.250.000,00 EUR, kar znaša okvirno 750.000 EUR
na projekt letno oziroma v sorazmerni višini od največje višine glede na obdobje
trajanja projektov Gravitacije in razpoložljiva proračunska sredstva.
Projekte Gravitacije bo ARIS (so)financirala do 100 % upravičenih stroškov
projekta.
Glede na obremenitve raziskovalcev z efektivnimi urami raziskovalnega dela, ki
so (so)financirane iz proračuna Republike Slovenije, bo ARIS, v skladu z
določili Uredbe o financiranju znanstvenoraziskovalne dejavnosti iz Proračuna
Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 35/22, 144/22 in 79/23, v nadaljnjem
besedilu: Uredba), (so)financirala posameznega raziskovalca glede na delež
zaposlitve za raziskovanje, vendar največ 1700 efektivnih ur raziskovalnega dela
letno.
Dinamika (so)financiranja projektov Gravitacije bo določena s pogodbo o
sofinanciranju ukrepa med Ministrstvom za visoko šolstvo, znanost in inovacije
ter ARIS in pogodbo o izvedbi in (so)financiranju med ARIS in izbranimi
prijavitelji, v odvisnosti od načrta izvajanja projektov Gravitacije in od
razpoložljivosti proračunskih sredstev.
2. Namen razpisa in njegovi vplivi
Namen razpisa
Projekt Gravitacije združuje vrhunske raziskovalce iz ene ali več disciplin v
konzorcije, omogoča inovacije in odličnost ter utrjuje mednarodni položaj
slovenskega raziskovanja.
Konzorciji se uvrščajo v svetovni vrh na svojem raziskovalnem področju ali imajo
potencial, da se tja uvrstijo. Predvideni raziskovalni projekt je osredotočen na
spodbujanje raziskav, znatno prispeva k raziskavam na najvišji svetovni ravni in
ima jasen potencial za uresničitev znanstvenih prebojev. Raziskovalni projekti
prispevajo tudi k uresničevanju slovenskega nacionalnega raziskovalnega
projekta.
Znanstveni vpliv[1]
Znanstveni vpliv je vpliv raziskav na lastno raziskovalno področje, na sorodna
raziskovalna področja ali na širšo znanstveno skupnost.
Družbeni vpliv[2]
Družbeni vpliv se lahko na splošno opredeli kot vsaka kulturna, gospodarska,
industrijska, okoljska in/ali družbena sprememba, ki je (delno) rezultat znanja
in spretnosti, pridobljenih s predlaganimi raziskavami. Novo znanje in
spoznanja, ki izhajajo iz znanstvenih raziskav, lahko pomembno prispevajo k
reševanju sedanjih in prihodnjih družbenih problemov, na primer na področju
energetskega prehoda, zdravstva in oskrbe, podnebnih sprememb, umetne
inteligence, sodobnih materialov, biotehnologij, jezikovnih znanosti, vesolja
idr. Uporaba znanja povečuje možnosti za družbeni vpliv raziskav in je zato
pomemben vidik strategije ARIS.
Uporaba znanja
ARIS opredeljuje uporabo znanja kot interaktiven proces, ki ima pomemben
družbeni vpliv. Z interakcijo in usklajevanjem med raziskovalci in morebitnimi
uporabniki znanja se povečajo možnosti za uporabo znanja in s tem tudi družbeni
vpliv. ARIS s svojo politiko uporabe znanja olajša morebiten prispevek raziskav
k reševanju družbenih vprašanj, in sicer s spodbujanjem produktivnega
sodelovanja z družbenimi deležniki med razvojem in izvajanjem raziskav. ARIS to
izvaja na način, ki ustreza namenu instrumenta financiranja.
Prilagajanje pristopa k uporabi znanja
Glede na namen instrumenta (so)financiranja bo izbrana prijava, ki ima največje
možnosti za doseganje družbenega in znanstvenega vpliva. Primarni namen
instrumenta (so)financiranja določa metodo, ki jo ARIS uporablja za lažjo
uporabo znanja v različnih fazah projekta Gravitacije (prijava, izvedba,
zaključek projekta), ter prizadevanja, ki se zahtevajo od članov konzorcija.
V tem razpisu se podpira pristop napovedi vpliva (»Impact outlook«). S tem
pristopom ARIS spodbuja prijavitelje, naj več pozornosti namenijo odkrivanju in
raziskovanju priložnosti za družbeni vpliv. Več informacij je na voljo na
spletni strani nizozemske agencije za raziskave, NWO, https://impact.nwo.nl/en.
Več informacij o politiki ARIS, ki jo ARIS podpira v zvezi z uporabo znanja, je
na voljo na spletnem mestu: www.nwo.nl/en/knowledge-utilisation. Za
vsa pojasnila v slovenskem jeziku se lahko obrnete na Sektor za inovacije,
dejan.korazija@aris-rs.si.
3. Pogoji za prijavo za pridobitev sredstev
3.1. Subjekti, ki se lahko prijavijo na javni razpis
Na javni razpis se lahko v obliki konzorcija prijavijo raziskovalne organizacije
(v nadaljnjem besedilu: RO), ki so vpisane v Zbirko podatkov o izvajalcih
znanstvenoraziskovalne dejavnosti, ki jo vodi ARIS (v nadaljnjem besedilu:
Evidenca RO) in so prejemniki stabilnega financiranja ter niso podjetja po
Zakonu o gospodarskih družbah (v nadaljnjem besedilu: upravičeni prijavitelji).
3.2. Osnovni pogoji za prijavitelje in vodje projekta
Prijavitelj na javni razpis mora biti upravičeni prijavitelj v skladu s 3.1.
točko javnega razpisa.
Vse sodelujoče raziskovalne organizacije v konzorciju so člani konzorcija.
Projekt Gravitacije izvaja projektna skupina, ki jo sestavlja vsaj šest
vrhunskih raziskovalcev (glavni raziskovalci), zaposlenih pri članih konzorcija,
ki skupaj sestavljajo znanstveno vodstvo konzorcija.
Prijavitelj konzorcija je nosilni partner. Nosilni partner je zastopnik
konzorcija, ki je tudi prva kontaktna točka in odda prijavo v elektronskem
sistemu za oddajo prijav pri ARIS. Vodja projekta Gravitacije je eden od glavnih
raziskovalcev, zaposlen pri nosilnem partnerju. Vse ostale raziskovalne
organizacije v konzorciju so konzorcijski partnerji.
3.3. Proste kapacitete in zaposlitev
Člani projektne skupine morajo imeti za izvajanje projekta proste kapacitete
glede FTE (največja dopustna kapaciteta za polni delovni čas je 1700 efektivnih
ur raziskovalnega dela ali 1 FTE) in morajo biti zaposleni v tisti RO, ki v
konzorciju izvaja projekt. Minimalna letna obremenitev raziskovalca za posamezni
projekt je 34 efektivnih ur raziskovalnega dela. Vodja projekta in vrhunski
raziskovalci morajo biti zaposlen v raziskovalni organizaciji v Republiki
Sloveniji, ki izvaja raziskovalni projekt, najmanj v obsegu 20% polnega
delovnega časa. Predmetni pogoj mora biti izpolnjen ob sklenitvi pogodbe o
(so)financiranju in izvajanju znanstvenoraziskovalne dejavnosti.
3.4. Omejitve za prijavitelje
Konzorcij
Na javnem razpisu sodeluje konzorcij RO (v nadaljnjem besedilu: konzorcij), ki
so za ureditev medsebojnih pravic in obveznosti sklenili konzorcijsko pogodbo in
so sestavljeni iz najmanj treh upravičenih prijaviteljev. Predmetni pogoj mora
biti izpolnjen ob prijavi na razpis. V primeru izbora prijave za
(so)financiranje bo nosilni partner v imenu konzorcija z ARIS podpisal pogodbo o
izvedbi in (so)financiranju.
Raziskovalne organizacije, ki izpolnjujejo pogoj iz točke 3.1, se lahko na
javni razpis prijavijo enkrat, oziroma dodatno še enkrat na vsakih dopolnjenih
100 raziskovalnih FTE glede na oddano poročilo raziskovalnih ur za leto 2022 na
ARIS (v nadaljevanju: PRU), ne glede na to, ali v konzorciju nastopajo v vlogi
koordinatorja ali partnerja. V primeru, da se raziskovalne organizacije na javni
razpis prijavijo večkrat, se v postopek izbora uvrstijo prve oddane prijave,
ostale prijave pa se zavržejo s sklepom direktorja ARIS ali s strani direktorja
pooblaščene osebe.
Povezava s prednostnimi raziskovalnimi področji institucije, ki je vložila
prijavo, mora biti utemeljena v motivacijskem pismu k prijavi. Če tega
motivacijskega pisma ni, prijava ne bo upoštevana. Podpisnik motivacijskega
pisma je zastopnik institucije.
Omejitve za člane konzorcija
V konzorciju, ki se prijavi na javni razpis, ne morejo sodelovati člani
konzorcija, ki:
- so sredstva za isti namen že pridobili iz drugih sredstev
lokalnega, državnega ali evropskega proračuna oziroma so v postopku
pridobivanja (so)financiranja iz teh sredstev (prepoved dvojnega
financiranja);
- so v postopku prisilne poravnave, stečajnem postopku, postopku
likvidacije ali prisilnega prenehanja, so opustili poslovno dejavnost
oziroma so insolventni v skladu z določbami Zakona o finančnem poslovanju,
postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju.
- kadar se zoper lastnika oziroma lastnike člana konzorcija vodi
postopek v zvezi s pranjem denarja in financiranja terorizma po Zakonu o
preprečevanju pranja denarja in financiranja terorizma.
4. Elementi za ocenjevanje prijav
Prijavljeni projekti Gravitacije se ocenijo na podlagi kriterijev, kazalnikov in
meril, navedenih v točkah 4.1 in 4.2 tega razpisa.
4.1. Kriteriji in kazalniki
Projekti Gravitacije se ocenjujejo po naslednjih kriterijih:
- znanstvena odličnost glavnih raziskovalcev (30% ocene);
- znanstvena odličnost prijave (30% ocene);
- kakovost in učinkovitost izvedbe (20% ocene);
- družbeni in znanstveni vpliv (20% ocene).
4.1.1. »Znanstvena odličnost raziskovalcev« (ang. »Excellence«)
Kazalniki za ocenjevanje po kriteriju znanstvena odličnost raziskovalcev so:
- izjemni dosežki;
- izkazana sposobnost samostojnega in ustvarjalnega razmišljanja;
- sposobnost priprave predloga raziskav in vodenja raziskav.
Pri ocenjevanju po zgoraj navedenih kazalnikih zunanje strokovno telo sledi
naslednjim merilom:
- v konzorcij so vključeni inovativni raziskovalci z velikim
mednarodnim ugledom, ki lahko pomembno prispevajo k razvoju svoje discipline
ali disciplin;
- sestava konzorcija na skupinski in individualni ravni ter
strokovno znanje in izkušnje so usklajeni z načrtovano realizacijo
predlaganega raziskovalnega projekta;
- člani znanstvenega vodstva (glavni raziskovalci) konzorcija so
pokazali svojo sposobnost vodenja in navdihovanja ekip in partnerstev ter
skupaj sestavljajo uravnoteženo ekipo;
- konzorcij posveča veliko pozornosti vzgoji nove generacije vodij
raziskav, ki bodo lahko ohranili odlične in inovativne raziskovalne smeri v
samem vrhu raziskav, kar uresničuje z ukrepi, kot je načrt za poklicni
razvoj nadarjenih raziskovalcev na srednji ravni;
- konzorcij je optimalno sestavljen in usmerjen v vsebino in
realizacijo prijavljenega raziskovalnega projekta.
4.1.2. »Znanstvena odličnost prijave« (ang. »Excellence«)
Ocenjena bo utemeljitev na mednarodno primerljivem znanju in kompetencah v
celotnem procesu razvoja znanja.
Kazalniki za ocenjevanje po kriteriju znanstvena odličnost so:
- jasnost koncepta, vključno z interdisciplinarnim vidikom, in
ustreznost ciljev;
- primernost predlagane metodologije raziskave za doseganje ciljev;
- ambicioznost, inovacijski potencial in izjemnost prijave (na
primer preseganje obstoječih znanj, novi koncepti in pristopi).
Pri ocenjevanju po zgoraj navedenih kazalnikih zunanje strokovno telo sledi
naslednjim merilom:
- raziskovalni projekt je zelo zahteven, naslavlja perečo problematiko
in se osredotoča na specifične inovacije na zadevnem znanstvenem področju;
raziskovalni projekt se osredotoča na nove teme in ima potencial za uresničitev
prelomnih dosežkov na mednarodnem nivoju;
- raziskovalni projekt je odličen, mednarodno dobro pozicioniran in
jasno viden; uvršča se v svetovni vrh ali pa ima dober potencial za to;
- raziskovalni projekt je osredotočen, ima optimalno znanstveno
koherentnost in vključuje vse vidike, ki so pomembni za glavno raziskovalno
vprašanje; potencial celotnega projekta je večji od vsote njegovih delov;
- raziskovalni projekt je odlično sestavljen z vidika teoretične in
metodološke trdnosti ter z vidika načrtovanja in realizacije;
- na nekaterih znanstvenoraziskovalnih področjih se lahko oblikujejo
bolj kompaktni konzorciji, ker je zahtevana lestvica za inovativne raziskave na
teh področjih manjša, zato se oceni , ali so znanstveni cilji projekta in
zahtevana velikost konzorcija ustrezne velikosti glede na notranje potrebe teh
področij.
4.1.3. »Kakovost in učinkovitost izvedbe« (ang. »Quality and efficiency
of the implementation«)
Oceni se realna izvedljivost raziskovalnega projekta v predvidenem obdobju
(so)financiranja ter ustreznost, sposobnost in pripravljenost konzorcija za
izvedbo, vključno z zaprto finančno konstrukcijo in kakovost predloga, ki bo
zagotavljal stroškovno/ekonomsko učinkovitost ter racionalnost in usposobljenost
končnega prejemnika za izvedbo projekta (npr. strokovnost in reference
predlaganih kadrov).
Kazalniki za ocenjevanje po kriteriju kakovost in učinkovitost izvedbe so:
- primernost in učinkovitost delovnega načrta, vključno z
ustreznostjo dodeljevanja nalog in razporeditvijo sredstev;
- ustreznost partnerjev projekta Gravitacije in projektne skupine
projekta Gravitacije;
- ustreznost upravljanja ob upoštevanju tveganj oziroma preseganju
obstoječih znanj.
Pri ocenjevanju po zgoraj navedenih kazalnikih zunanje strokovno telo sledi
naslednjim merilom:
- organizacijska struktura in upravljanje konzorcija imata jasno in
logično strukturo ter zagotavljata izjemen okvir za razvoj in upravljanje
konzorcija; zagotovljena je kontinuiteta vodenja med celotnim trajanjem
projekta;
- oblike odgovornosti in struktura upravljanja projekta so bile
vzpostavljene tako, da sta usklajevanje in sodelovanje strukturno zavarovana;
organizacijska vključitev delovanja projekta v različne institucije je bila
urejena pregledno, odgovornosti so bile ustrezno in jasno porazdeljene; potrebni
sporazumi za izvajanje projekta so vključeni v konzorcijsko pogodbo;
- konzorcij zagotavlja ustrezno spremljanje napredka in ima opredeljene
jasne mehanizme za prilagoditev projekta, kjer je to potrebno; urejeno je
reševanje sporov in obvladovanje tveganj;
- konzorcij občutno prispeva k usposabljanju nadarjenih znanstvenikov;
- konzorcij ima ustrezne instrumente za krepitev znanstvene interakcije
in medsebojnega sodelovanja;
- strategija upravljanja podatkov in etičnih vidikov dela je podrobno
urejena;
- raznolikost oziroma zastopanost različnih skupin glede na spol in
druge osebne lastnosti v konzorciju je odraz raznolikosti posameznega področja;
morebitna neenakomerna zastopanost mora biti ustrezno obrazložena; konzorcij
mora sprejeti konkretne in ustrezne ukrepe za obravnavo vprašanj spolne in druge
raznolikosti in v prijavi navesti, kako ta vprašanja ureja;
- načrtovana finančna sredstva, vključno z osebami, ki ji je treba
zaposliti in potrebnimi investicijami, morajo biti tesno povezana z
raziskovalnim projektom in ustrezno utemeljena; osebe, ki jih je treba zaposliti
morajo biti ključne za izvedbo raziskovalnega projekta, investicije pa nujno
potrebne, pri čemer druge primerljive možnosti rabe opreme niso na voljo.
4.1.4. »Družbeni in znanstveni vpliv«
Kazalniki za ocenjevanje po kriteriju družbeni in znanstveni vpliv (pod pojem
družbenega vpliva se šteje tudi gospodarski vpliv) so:
- krepitev konkurenčnosti in rasti organizacij z razvijanjem
inovacij, ki sledijo potrebam evropskih in svetovnih trgov;
- vsi drugi okoljski in družbeno pomembni vplivi, vključno z vplivi
na kulturni razvoj (ki niso vključeni v preostale kazalnike);
- učinkovitost predlaganih ukrepov za izkoriščanje in razširjanje
rezultatov projekta Gravitacije (vključno z upravljanjem pravic
intelektualne lastnine), javno predstavljanje (popularizacija) projekta
Gravitacije in obvladovanje raziskovalnih podatkov;
- pričakovani učinki projekta Gravitacije;
- krepitev inovativnosti in vključevanje novih znanj.
Pri ocenjevanju po zgoraj navedenih kazalnikih zunanje strokovno telo sledi
naslednjim merilom:
- konzorcij se odloči, ali se bo osredotočil na doseganje znanstvenega
vpliva, družbenega vpliva ali pa na kombinacijo obeh vplivov; ocena po tem
kriteriju je neodvisna od izbora konzorcija; prijavitelj v prijavi obrazloži
svoje razloge za osredotočenje na znanstveni in/ali družbeni vpliv.
- Znanstveni vpliv je vpliv raziskav na lastno raziskovalno področje,
na sorodna raziskovalna področja ali na širšo znanstveno skupnost. Družbeni
vpliv se lahko na splošno opredeli kot vsaka kulturna, gospodarska,
industrijska, okoljska in/ali družbena sprememba, ki je (delno) rezultat znanja
in spretnosti, pridobljenih s predlaganimi raziskavami.
- Čeprav ima prijavitelj možnost izbire, da se osredotoči na družbeni
in/ali znanstveni vpliv, se od njega pričakuje, da razmisli tudi priložnostih,
ki se ponujajo v zvezi z neizbrano obliko vpliva. To lahko pomeni, da v prijavi
navede, da (nepredvidene) priložnosti v zvezi z vplivom lahko izkoristijo drugi,
in opiše, kakšna je njegova naloga, da to omogoči.
Znanstveni vpliv med drugim vključuje:
- potencial in ustreznost rezultatov raziskav za lastno disciplino in
sorodne discipline;
- potencial in ustreznost rezultatov raziskav za širše znanstveno
področje.
Družbeni vpliv med drugim vključuje:
- dodano vrednost projekta Gravitacije za družbeni vpliv;
- potencial za kratkoročne in dolgoročne družbene učinke;
- vizijo načinov, na katere bi predlagane raziskave lahko imele
družbeni vpliv.
V zvezi s tem kriterijem bo zunanje strokovno telo pretehtalo tudi naslednje
vidike:
- motivacija za osredotočanje na znanstveni in/ali družbeni vpliv;
- če je poudarek predvsem na znanstvenem vplivu: kako se med izvajanjem
projekta Gravitacije namenja sorazmerna pozornost povečanju (nepredvidenih)
priložnosti za družbeni vpliv;
- če je poudarek predvsem na družbenem vplivu: kako se med izvajanjem
projekta Gravitacije namenja sorazmerna pozornost povečanju (nepredvidenih)
priložnosti za znanstveni vpliv.
Dobro oceno po tem kriteriju je mogoče doseči, če je prijava osredotočena na
znanstveni vpliv, družbeni vpliv ali povezanost obeh oblik vpliva. Ocena po tem
kriteriju je neodvisna od izbrane osredotočenosti; ena oblika vpliva ni boljša
ali slabša od druge.
4.2. Ocene
Ocene za ocenjevanje kriterijev so cele točke v razponu od 0 do 3 za kriterije,
ki sestavljajo 30 % ocene in v razponu od 0 do 2 za kriterije, ki sestavljajo 20
% ocene.
Pri vseh štirih kriterijih je skupno vseh možnih točk 10.
Ocena po kriterijih se poda po merilih in opisno, ob upoštevanju kazalnikov
in meril iz točke 4.1.
4.3. Deklaracija iz San Francisca (DORA)
DORA je svetovna pobuda, katere cilj je izboljšati način ocenjevanja raziskav in
raziskovalcev. Vsebuje priporočila za financerje raziskav, raziskovalne
ustanove, znanstvene revije in druge stranke.
DORA si prizadeva zmanjšati nekritično uporabo bibliometričnih kazalnikov in
preprečiti nezavedno pristranskost pri ocenjevanju raziskav in raziskovalcev.
Glavno vodilo pobude DORA je, da je treba raziskavo oceniti na podlagi njenih
dosežkov (neodvisno, od primera do primera) in ne na podlagi nadomestnih meril,
kot je revija, v kateri je raziskava objavljena.
ARIS pri ocenjevanju znanstvenih dosežkov prijaviteljev uporablja široko
opredelitev znanstvenega prispevka.
Pri ocenjevanju prijav niso pomembni kazalniki, kot sta faktor vpliva revije ali
h-indeks. Prijavitelj jih v svojih prijavah ne sme navesti. Vendar lahko poleg
publikacij navede tudi druge znanstvene izdelke, kot so nabori podatkov,
patenti, programska oprema in koda itd.
5. Začetek, obdobje in način (so)financiranja
Predvideni začetek (so)financiranja izvajanja projekta Gravitacije je 15. 9.
2024 in je odvisen od razpoložljivih sredstev v proračunu Republike Slovenije in
finančnem načrtu ARIS, ter drugih objektivnih okoliščin, ki lahko vplivajo na
izvedbo javnega razpisa. O morebitni spremembi predvidenega datuma začetka
(so)financiranja izvajanja projektov Gravitacije bodo prijavitelji obveščeni med
postopkom javnega razpisa.
Izbrane prijave bo ARIS (so)financirala do 14. 9. 2027. Izbranemu projektu
Gravitacije bo dodeljen letni obseg raziskovalnih ur, kar pomeni, da je s tem
določen letni obseg efektivnih ur raziskovalnega dela za celotno obdobje
trajanja projekta Gravitacije na tem javnem razpisu.
Če je prijava izbrana za (so)financiranje, so kot končni prejemniki sredstev za
izvajanje projekta Gravitacije vsi člani konzorcija. Člani konzorcija so
solidarno odgovorni za obveznosti, ki nastanejo iz naslova projekta Gravitacije.
Člani konzorcija morajo ob prijavi priložiti sklenjeno konzorcijsko pogodbo, s
katero so člani konzorcija pooblastili nosilnega partnerja za podpis pogodbe o
izvedbi in (so)financiranju in tudi za prejem sredstev/izplačil upravičenih
stroškov od ARIS (ki jih je prijavitelj dolžan prenakazati dalje članom
konzorcija) in v kateri so med drugim opredeljene pravice in obveznosti
posameznih članov konzorcija.
Nadzor nad izvajanjem projekta Gravitacije v sklopu konzorcija in oddajanje
poročil ARIS-u izvaja nosilni partner.
6. Upravičeni stroški (so)financiranja raziskovalnega projekta in način
(so)financiranja
Upravičeni stroški
Upravičeni stroški so:
1.) stroški dela raziskovalcev, za delo na projektu, ki morajo biti določeni v
skladu z delovnopravno zakonodajo in kolektivnimi pogodbami in vključujejo:
- osnovno plačo, dodatke in del plače za delovno uspešnost,
- prispevke delodajalca na izplačane plače in
- povračila stroškov v zvezi z delom, ki vsebujejo povračila za regres za
prehrano med delom, stroške prevoza na delo in z dela, stroške za delo od doma,
letni regres za letni dopust in premije kolektivnega dodatnega zavarovanja za
javne uslužbence (v nadaljnjem besedilu: stroški dela);
2.) stroški materiala in storitev, neposredno potrebnih za izvedbo projekta:
- neposredne stroške materiala, ki zajemajo predvsem stroške nakupa materiala,
polizdelkov in drobnega inventarja, ter
- neposredne stroške storitev, ki zajemajo predvsem stroške potovanj, izvedbo
konferenc in drugih aktivnosti razširjanja rezultatov raziskav, stroške objav,
tudi v odprtem dostopu, avtorsko delo in druge storitve (v nadaljnjem besedilu:
stroški materiala in storitev) in
3.) nakup raziskovalne opreme, potrebne za izvajanje projekta. Za nakup opreme
izvajalec lahko nameni do 50 % dodeljenih sredstev projekta na tem razpisu, kar
skupaj znaša do 1.125.000 evrov. Z navedenimi sredstvi lahko pokrije 60%
vrednosti nakupa, 40% sredstev mora zagotoviti iz lastnih sredstev.
Neodbitni del DDV se šteje za upravičen strošek. Nadurno delo se ne šteje za
upravičen strošek.
Način (so)financiranja
Prijavitelj za izvajanje projekta pripravi finančni načrt, v katerem opredeli
obseg stroškov dela in neposrednih materialnih stroškov in stroškov storitev ter
obseg nakupa raziskovalne opreme. Pri pripravi načrta prijavitelj upošteva z
razpisom predviden celotni obseg sredstev 2.250.000 evrov in letni obseg
sredstev, ki znaša 750.000 evrov, pri čemer lahko načrtuje izvedbo nakupa
raziskovalne opreme v celoti v letu 2024. V tem primeru se letni obseg
financiranja v letu 2024 poveča, skupni obseg financiranja projekta pa ostane
nespremenjen.
Pri porabi sredstev za stroške dela in neposredne stroške materiala in stroške
storitev so dovoljena odstopanja od načrta med ekonomskimi nameni v obsegu 10%.
Če bi bilo potrebno višje odstopanje, mora izvajalec pilotnega projekta za večje
odstopanje zaprositi financerja, vlogo mora utemeljiti. Financer vlogo za
odstopanje odobri ali zavrne in o tem pisno obvesti izvajalca.
Dinamika financiranja je za stroške dela in stroške materiala in storitev
predvidoma enakomerna.
V kolikor ob koncu poslovnega leta vsa sredstva za tekoče leto niso porabljena,
je dovoljeno v okviru obdobja izvajanja projekta izkazati kratkoročno odložene
prihodke v skladu z veljavnim zakonom, ki ureja računovodstvo, oziroma
veljavnimi slovenskimi računovodskimi standardi tako, da se ohranita struktura
in namen sredstev. Izvajalec predloži letno finančno poročilo na obrazcu, ki ga
predpiše financer. Listine in dokazila se hranijo na sedežu izvajalca in jih je
na poziv financerja dolžan predložiti oziroma omogočiti vpogled v listine na
sedežu izvajalca. Nadzor nad namensko porabo lahko izvede tudi s strani
financerja pooblaščeni revizor. Pred nakazilom zadnjih 20% sredstev za izvajanje
projekta je izvajalec dolžan predložiti končno finančno poročilo. Do nakazila
preostanka sredstev je upravičen, če izkazuje namensko porabo za celoten obseg
dodeljenih sredstev. V primeru, da izvajalec izkaže nižji obseg namenske porabe,
se financiranje izvede do obsega izkazane namenske porabe sredstev.
Sofinanciranje nakupa raziskovalne opreme se izvede glede na dejansko izveden
nakup. Konzorcij lahko uveljavlja stroške nakupa samo do višine, opredeljene v
veljavnem finančnem načrtu pilotnega projekta za posamezno leto. Pri
uveljavljanju zahtevka za sofinanciranje nakupa raziskovalne opreme je potrebno
upoštevati, da je potrebno zahtevek za izplačilo in dokazila o nakupu
raziskovalne opreme predložiti najpozneje do 31. oktobra v letu, za katerega se
nakup načrtuje.
Izvajalec je stroške projekta dolžan evidentirati na ločenem stroškovnem mestu
in financerju sporočiti oznako stroškovnega mesta.
Izvajalec lahko uveljavlja samo stroške, ki še niso financirani iz sredstev
lokalnega, državnega ali evropskega proračuna oziroma iz drugih javnih sredstev.
Zamenjava
Glavni raziskovalci iz konzorcija lahko zaprosijo za financiranje za kritje
svoje zamenjave, medtem ko sodelujejo v projektu Gravitacije, vendar le do 20 %
svoje predvidene obremenitve in ob upoštevanju minimalne obremenitve iz točke
3.3..
7. Postopek izbora prijav
Postopek izbora prijav je sestavljen iz naslednjih korakov:
— pregled izpolnjevanja formalnih pogojev prijave;
— strokovni pregled s strani dveh recenzentov;
— sestanek in posvetovanje članov zunanjega strokovnega telesa;
— odločanje.
Postopek izbora prijav se vodi skladno s Splošnim aktom o postopkih
(so)financiranja, razen če je v javnem razpisu določeno drugače.
V postopek ocenjevanja bodo sprejete pravočasne prijave, ki bodo po postopku
dopolnjevanja, skladno s Splošnim aktom o postopkih (so)financiranja,
izpolnjevale vse pogoje iz točke 3 javnega razpisa.
Prijave ocenjuje zunanje strokovno telo. Zunanje strokovno telo ocenjuje prijave
projektov Gravitacije na podlagi kriterijev, kazalnikov in meril iz 4. točke
tega razpisa.
Če posamezni prijavljeni projekt Gravitacije ne doseže mejnega praga, ki za prva
dva kriterija predstavlja dve točki, za druga dva kriterija pa eno točko, ali
skupnega mejnega praga vsote vseh štirih ocen, to je sedem točk, se ne more
uvrstiti v izbor za (so)financiranje.
Zunanje strokovno telo sprejme skupno oceno posamezne prijave in za vsakega od
štirih tematskih področij pripravi svoj predlog prednostnega seznama prijav, na
katerem so prijave razvrščene po padajočem vrstnem redu glede na doseženo skupno
oceno. Predlog prednostnega seznama prijav se posreduje v obravnavo Znanstvenemu
svetu ARIS (v nadaljnjem besedilu: ZSA). ZSA sprejme predlog sklepa o izboru
prijav, s katerim predlaga za (so)financiranje po eno prijavo iz vsakega od
štirih tematskih področij, določenih v točki 1.2. javnega razpisa, in sicer
prijavo, ki je znotraj področja dosegla najvišje število točk.
Na podlagi predloga sklepa ZSA direktor ARIS sprejme sklep o izboru prijav, s
katerim odloči, ali se prijava izbere ali ne izbere za (so)financiranje.
Nosilni partnerji, katerih prijave bodo izbrane za (so)financiranje, bodo na
podlagi sklepa o izboru prijav pozvani k podpisu pogodbe o izvedbi in
(so)financiranju.
8. Pravno sredstvo
Nosilni partnerji lahko zoper sklep direktorja ARIS o izboru prijav, skladno s
Splošnim aktom o postopkih (so)financiranja, vloži ugovor v 15 dneh od prejema
sklepa. O ugovoru s sklepom odloči Upravni odbor ARIS.
Vloženi ugovori ne zadržijo podpisa pogodb z izbranimi nosilnimi partnerji.
9. Drugi pogoji za zagotavljanje kvalitete
Sodelovanje
Člani konzorcija bodo intenzivno sodelovali vsaj v času trajanja projekta.
Konzorciji so temeljito institucionalno in organizacijsko povezani v udeleženih
institucijah. Pomembno prispevajo tudi k usposabljanju nadarjenih raziskovalcev.
Raziskovalni projekt, za katere se zahteva financiranje, mora biti povezan z
raziskovalnimi prednostnimi področji institucije, ki je vložila prijavo ter
prijaviteljev in strateškimi dokumenti Republike Slovenije.
Upravljanje s podatki
Rezultati znanstvenih raziskav morajo biti ponovljivi in preverljivi ter
dostopni za ponovno uporabo. V digitalni dobi to pomeni, da morajo biti
raziskovalni podatki poleg publikacij tudi javno dostopni, kolikor je to mogoče.
ARIS pričakuje, da bodo raziskovalni podatki, ki izhajajo iz projektov,
financiranih iz sredstev ARIS, v največji možni meri javno dostopni za ponovno
uporabo s strani drugih raziskovalcev. V zvezi s tem se uporablja načelo
»odprto, kolikor je mogoče, zaprto, kolikor je potrebno«. Od raziskovalcev se
pričakuje, da bodo podatki in/ali ne-numerični rezultati, ki so podlaga za
zaključke dela, objavljenega v okviru projekta, javno dostopni hkrati z objavo
dela. Vsi stroški, ki nastanejo v zvezi s tem, se lahko vključijo v finančni
načrt projekta. Raziskovalci morajo pojasniti, kako se bodo obravnavali podatki,
ki izhajajo iz projekta, in sicer na podlagi razdelka upravljanje s podatki v
prijavi in načrta upravljanja s podatki, ki se pripravi po dodelitvi sredstev.
Razdelek upravljanje s podatki
Razdelek upravljanje s podatki je del prijave. Raziskovalci so pred začetkom
raziskave pozvani, naj razmislijo o tem, kako bodo zbrani podatki razvrščeni in
kategorizirani, da bodo lahko javno dostopni. Pogosto bo treba že med
ustvarjanjem podatkov in njihovo analizo sprejeti ukrepe, da bi omogočili
poznejše shranjevanje in razširjanje. Če vseh podatkov iz projekta ni mogoče
javno objaviti, na primer zaradi zasebnosti, etike ali vrednotenja, mora
prosilec navesti razloge za to v razdelku o upravljanju s podatki.
Razdelek upravljanje s podatki v prijavi ni ocenjen in zato ne bo imel vpliva na
odločitev o dodelitvi sredstev.
Znanstvena integriteta
Skladno z ZZrID mora biti projekt izveden v skladu z nacionalnimi in mednarodno
sprejetimi standardi za pravilno ravnanje v znanosti. Z vložitvijo prijave se
prijavitelj zavezuje k spoštovanju in upoštevanju omenjenih načel. V primeru
(morebitne) kršitve teh standardov med izvajanjem projekta, ki ga (so)financira
ARIS, mora prijavitelj o tem nemudoma obvestiti ARIS in priložiti vse ustrezne
dokumente.
Etična izjava ali licenca (dovoljenje)
Prijavitelj je odgovoren za ugotavljanje, ali je za izvedbo predlaganega
projekta potrebna etična presoja ali dovoljenje. Prijavitelj bi moral
zagotoviti, da se ta pravočasno pridobi od ustrezne institucije ali odbora za
etiko. Če se projektu odobri (so)financiranje, se sredstva izplačajo pod
pogojem, da je bila potrebna etična izjava/etična presoja ali dovoljenje
pridobljeno pred zadnjim možnim datumom začetka projekta. Projekt se ne more
začeti, dokler ARIS ne prejme kopije etične presoje ali dovoljenja, ki jih
zahteva ARIS.
Nagojski protokol
Nagojski protokol zagotavlja pošteno in razumno porazdelitev koristi, ki
izhajajo iz uporabe genskih virov (dostop in delitev koristi; ABS).
Raziskovalci, ki za svoje raziskave uporabljajo genske vire iz Nizozemske ali
drugod iz tujine, se morajo seznaniti z Nagojskim protokolom (www.absfocalpoint.nl).
ARIS predvideva, da bodo raziskovalci sprejeli vse potrebne ukrepe v zvezi z
Nagojskim protokolom.Za vsa pojasnila v slovenskem jeziku se lahko obrnete na
Sektor za inovacije, dejan.korazija@aris-rs.si.
(So)financiranje iz drugih virov
(So)financiranje iz drugih virov ni obvezno.
10. Odprti dostop do recenziranih znanstvenih objav in spletni dostop do
informacij o raziskovalnem projektu
Skladno z 41. členom Zakona o znanstvenoraziskovalni in inovacijski dejavnosti
morajo biti vse recenzirane znanstvene objave, ki izhajajo iz izvajanja projekta
Gravitacije, objavljene v odprtem dostopu. Recenzirana znanstvena objava mora
vsebovati tudi podatke o (so)financerju ali (so)financerjih ter številko
projekta skladno z 82. členom Splošnega akta o postopkih (so)financiranja.
Nosilni partner mora po uvrstitvi prijave v (so)financiranje na spletnem mestu
svoje RO odpreti posebno spletno stran oziroma podstran, ki bo namenjena
projektu, ter bo omogočala diseminacijo dosežkov. Obvezne minimalne vsebine
spletne strani so: vsebinski opis projekta z osnovnimi podatki glede
(so)financiranja, sestava projektne skupine s povezavami na podatke v sistemu
SICRIS, faze projekta in opis njihove realizacije, bibliografske reference, ki
izhajajo neposredno iz izvajanja projekta ter navedba logotipa ARIS in drugih
(so)financerjev. Vsebine, ki so zajete v sistemu SICRIS, naj bodo povezane in
jih ni treba podvajati. Spletna stran predstavitve projekta mora ostati aktivna
še 5 let po zaključku projekta. O vzpostavitvi spletne strani izvajalec poroča v
vmesnem in zaključnem poročilu o rezultatih izvedenega projekta.
11. Oddaja prijave
11.1. Način in oblika oddaje prijave
Prijava na javni razpis se odda v elektronski obliki preko spletnega portala
ARIS Digital Forms. Prijava na spletni portal Digital Forms je možna z
uporabniškim imenom in geslom. Portal lahko uporabljajo raziskovalci, vpisani v
Evidenco RO, skrbniki spletnega portala Digital Forms v raziskovalnih
organizacijah, zastopniki raziskovalnih organizacij, pooblaščenci zastopnikov
raziskovalnih organizacij in dodatni uporabniki. Raziskovalci lahko geslo za
prijavo pridobijo sami na portalu Digital Forms, ostalim uporabnikom geslo
dodeli skrbnik Digital Forms v raziskovalni organizaciji ali ARIS.
Prijavo na javni razpis mora oddati nosilni partner. Ta jo odda v imenu vseh
članov konzorcija.
Prijavo se izpolni in odda na prijavnem obrazcu ARIS-GRAVITACIJA-2024.
Prijava mora biti elektronsko podpisana (kvalificiran digitalni podpis ni
potreben) s strani zastopnika ali pooblaščene osebe nosilnega partnerja in vodje
raziskovalnega projekta. Prijava in posamični obrazci morajo biti izpolnjena v
slovenskem in angleškem jeziku.
11.2. Rok za oddajo prijave
Prijava mora biti oddana do vključno 12. 6. 2024 do 14. ure.
Prijava se šteje za pravočasno, če je do roka za oddajo prijav na spletnem
portalu ARIS Digital Forms izpolnjena in podpisana s strani zakonitega
zastopnika nosilnega partnerja oziroma pooblaščene osebe nosilnega partnerja in
vodje raziskovalnega projekta.
Nosilnim partnerjem svetujemo, da prijav ne oddajajo zadnji dan razpisnega roka,
ker lahko pride do preobremenjenosti strežnika.
12. Datum odpiranja prijav
Odpiranje prijav bo v roku osmih dni po zaključku roka za oddajo prijav, v
prostorih ARIS. Odpiranje elektronskih prijav pomeni evidentiranje prispelih
prijav v okviru elektronskega prijavnega sistema.
13. Popolnost prijav
Uradna oseba odpira samo v roku oddane prijave.
Prijava se šteje za formalno popolno, če je elektronsko podpisana (kvalificiran
digitalni podpis ni potreben), oddana na predpisanih obrazcih in v predpisani
obliki ter vsebuje vse zahtevane podatke in priloge, kot jih določa ta javni
razpis.
Nepopolne prijave in formalno nepopolne prijave, ki jih prijavitelj v roku ne
dopolni, se zavržejo s sklepom, ki ga izda direktor ARIS ali oseba, ki jo
direktor ARIS pooblasti.
14. Rok, v katerem bodo prijavitelji obveščeni o izidu javnega razpisa
Prijavitelji bodo o rezultatih javnega razpisa obveščeni predvidoma v osmih (8)
delovnih dneh od sklepa o izboru prijav.
Seznam izbranih ali neizbranih prijav bo objavljen na spletni strani ARIS
najpozneje v osmih (8) delovnih dneh od dneva odposlanih sklepov o izboru
prijav.
15. Kraj in naslov, kjer lahko zainteresirani dvignejo dokumentacijo
javnega razpisa
Dokumentacija javnega razpisa je dosegljiva na spletni strani ARIS
(http://www.aris-rs.si/sl/razpisi/).
Informacije v zvezi z javnim razpisom lahko pridobite na spletni strani ARIS
http://www.aris-rs.si oziroma na Javni agenciji za znanstvenoraziskovalno in
inovacijsko dejavnost Republike Slovenije, Bleiweisova cesta 30, 1000 Ljubljana,
vsak delovni dan v času uradnih ur.
Kontaktni elektronski naslov: ana.martinjak-ratej@aris-rs.si
dr. Špela Stres,
direktor
Številka: 5100-70/2024-6
Datum: 7. 5. 2024
Pravne podlage:
Razpisna dokumentacija:
- Priloga 1 - Obrazec za dodeljevanje državnih pomoči:
- Priloga 3 - Obrazec za finančni načrt izvajanja projekta:
- Obrazec za pridobitev šifre raziskovalca:
- Preglednica vsebinskih prekrivanj med področji klasifikacije ARIS in
klasifikacije ERC:
Opozorilo prijaviteljem
Bodite pozorni na poglavji C in G v prijavnem obrazcu –
obe poglavji morata biti vključno s prilogami izpolnjeni v angleškem jeziku.
[1] angl. »Academic impact«
[2] angl. »Societal impact«
|