Novice, obvestila |
Odziv na poziv Visokošolskega sindikata Slovenije organom ARRS |
|
|
Visokošolski sindikat Slovenije (v nadaljevanju: VSS) je 16.
avgusta 2021 organom ARRS naslovil javni poziv, v katerem izpostavlja nekaj
kritičnih stališč v zvezi z delovanjem Javne agencije za raziskovalno dejavnost
Republike Slovenije ter ob tem zastavlja nekaj vprašanj.
Upravni odbor agencije, Znanstveni svet agencije in direktor
agencije (v nadaljevanju: organi ARRS) se opredeljujemo do stališč sindikata in
v nadaljevanju odgovarjamo na vprašanja.
Uvodoma navajamo, da verjamemo v nujnost dialoga na vseh
nivojih, tako znotraj organov ARRS, med njimi ter med ARRS in deležniki.
Različni pogledi deležnikov in tudi konstruktivno opozarjanje na napake lahko
privedejo do izboljšav sistema, kar nam je v skupnem interesu. Seveda ni
potrebno, da se z vsemi mnenji strinjamo, neizkazanim in neresničnim navedbam pa
nasprotujemo in jih obsojamo.
Med slednje sodijo navedbe VSS, da ARRS ne obvladuje
navzkrižja interesov na vseh stopnjah evalvacijskih postopkov, kakor tudi
navedbe o veliki svobodi pri delovanju »zanesljivih« kadrov pri podeljevanju
javnih sredstev. ARRS pri svojem delovanju sledi določilom normativnih aktov, ki
omenjena področja nasprotja interesov in postopkov javnih pozivov in javnih
razpisov ARRS natančno urejajo. Omenjene navedbe smo v preteklosti že večkrat
argumentirano javno zavrnili (objavljeno tudi v Medijskem zrcalu, spletna stran
ARRS). Ponovno poudarjamo, da je Komisija za preprečevanje korupcije, ki je
pristojna za ovrednotenje nasprotja interesov, leta 2019 pregledala postopke
projektnega razpisa in bila mnenja, da je področje konflikta interesa v pravnih
aktih ARRS ustrezno urejeno (mnenje z dne 10. 6. 2019).
Glede navedbe, cit: »Dolgoletni direktor novega mandata sicer
ni dobil, prav tako je vlada zavrnila nekatere druge kandidature, vendar je
zadnjo kljub dobronamernim opozorilom znanstvene skupnosti potrdila. Z njo je
omogočila kontinuiteto obstoječega stanja, obenem pa v delovanje ARRS vnesla
nove negotovosti. Dokaz je po nepotrebnem sproženi informacijski mrk, ki poraja
tudi vprašanja o razlogih za predčasno menjavo zunanjega izvajalca na
informacijskem področju«, pojasnjujemo, da informacije o omenjenih zavrnitvah
drugih kandidatov s strani vlade nimamo, razloge za nestrinjanje s stališčem
glede nastopa »informacijskega mrka« pa podrobneje pojasnjujemo v nadaljevanju
(odgovor na vprašanje št. 2.).
V zvezi z izvedbo letošnjega javnega razpisa za
sofinanciranje raziskovalnih projektov je ARRS javnosti že pojasnila zaplet, ki
ga obžaluje. Pri 69 prijavah so bile žal zaradi tehnične napake recenzentom
poslane priloge v slovenskem namesto v angleškem jeziku. ARRS se je po prejemu
opozoril o napakah odzvala tako, da je vse vloge, pri katerih je prišlo do
napake pri posredovanju dokumentacije, posredovala recenzentom v ponovno
ocenjevanje. Prav tako je ARRS natančno preverila posredovano gradivo in
ugotovila, da se v nobenem primeru ni zgodilo, da ocenjevalec ne bi prejel ne
slovenske ne angleške verzije vsebine projekta, temveč samo obrazec. Za navedeno
trditev sindikat ne poda nobene konkretne informacije ali dokumenta, na podlagi
katerih bi bil upravičen do takega očitka.
Na zastavljena vprašanja odgovarjamo:
1. Kako je možno, da ARRS še vedno ni odpravila izkazanih
dosedanjih pomanjkljivosti evalvacijskih postopkov? Kakšna je vizija UO v
nadaljnjem delovanju ARRS?
Sprejemanje strokovnih izhodišč za ureditev evalvacijskih
postopkov, njihova koordinacija in organizacija je v pristojnosti Znanstvenega
sveta agencije (v nadaljevanju: ZSA). ZSA se zaveda pomembnosti tega področja in
mu namenja veliko pozornosti. ARRS na predlog ZSA kontinuirano prenavlja
evalvacijske postopke, pri čemer se naslanja tudi na predloge deležnikov.
Tako je ARRS že uvedla številne izboljšave evalvacijskih
postopkov v smeri izboljšanja primerljivosti z agencijami v znanstveno
najrazvitejših državah. Da je ARRS vzpostavila evropsko primerljiv sistem
ocenjevanja prijav, je ugotovilo tudi Računsko sodišče RS v poročilu z dne 25.
4. 2019. Med najpomembnejšimi so premik k vsebinskemu namesto kvantitativnemu
vrednotenju projektov in programov, poenostavitve prijav in poročanja, uvedba
usklajene evalvacijske ocene in enofazni razpisni postopek pri projektih.
Glede navedbe VSS o številnih površnih in neustreznih
recenzijah prijav na vsakoletne projektne razpise pojasnjujemo, da je delo
recenzentov neodvisno in zahtevno. ARRS skupaj s svojimi strokovnimi telesi
poskuša pridobiti zadostno število tujih recenzentov za vedno večje število
prijav na projektnih razpisih. Kljub kadrovski podhranjenosti ARRS v primerjavi
s sorodnimi institucijami v Evropi, na katero opozarjamo že leta, si permanentno
prizadevamo za visoko strokovnost delovanja ARRS ter kontinuirano višanje
kakovosti razpisnih postopkov.
Upravni odbor agencije (v nadaljevanju: UO) meni, da je
komuniciranje ARRS in vključevanje deležnikov potrebno temeljite prenove, kar
naj bi naslovila nova komunikacijska strategija, ki je v pripravi. Poleg tega je
UO mnenja, da potrebujemo mednarodno evalvacijo ARRS, saj je bila zadnja
izvedena leta 2011. Tudi ta postopek je v teku.
V sklopu navedene evalvacije bomo predvidoma celovito
analizirali tudi letošnji evalvacijski postopek. Dodatno izboljšanje
recenzijskih postopkov bi omogočila uvedba tako imenovanih znanstvenih
urednikov, ki bi že med recenzijskim postopkom opozarjali recenzente na
posamezne neskladnosti. Tovrstna izpopolnitev postopka pa zahteva zagotovljene
finančne in kadrovske vire.
2. Kako je možno, da ARRS eksperimentira z delujočim informacijskim sistemom
oziroma ga celo »ugasne« še pred vzpostavitvijo novega in to stori v tako
pomembnem času, ko je v teku ocenjevanje na letni ravni »najtežjega« projektnega
razpisa?
Navedba, da ARRS eksperimentira z delujočim informacijskim
sistemom oziroma ga »ugasne« še pred vzpostavitvijo novega, je neresnična.
UO je od začetka svojega mandata seznanjen s kritičnim
pomanjkanjem kadrov na področju informatike (seje UO: 20. 11. 2019, 17. 4. 2020,
24. 9. 2020, 27. 1. 2021). Člani so bili obveščeni, da ARRS želi odpraviti
tveganje, da so procesi odvisni od enega zaposlenega ter o potrebi prenosa
zastarele tehnologije na modernejšo. Obveščeni so bili tudi, da ARRS zaradi
stanja informacijskega sistema v februarju ni mogla pravočasno zagotoviti
izplačil raziskovalni sferi. Prenova sistema je potrebna, kar se je potrdilo
tudi na zadnjem projektnem razpisu. Prijave na ta razpis so prijavitelji oddali
še preko starega informacijskega sistema, v katerem je prišlo do napake. ARRS s
starim sistemom ne eksperimentira, niti ga ni ugasnila, pač pa vzporedno
postopoma gradi nov sistem, s katerim odpravlja slabosti starega sistema.
Ocenjevanje prijav je potekalo v novem informacijskem sistemu
brez težav. Nov sistem ARRS gradi stopenjsko, tako načrtuje, da bo letošnji
jesenski projektni razpis že v celoti potekal v novem sistemu.
3. Kako si ARRS predstavlja neoporečen zaključek razpisa, če ima v svojem naboru
recenzente, ki so očitno pripravljeni oceno dodeliti zgolj na podlagi prijavnega
obrazca, torej ne da bi sploh poznali vsebino projekta? Še več, kako to, da je
ARRS tem in takšnim recenzentom poslala oškodovane vloge v ponovno ocenjevanje?
Recenzenti so imenovani v okviru ekspertnega sistema ARRS na
temelju predlogov strokovnih teles. V razpisnem postopku za sofinanciranje
raziskovalnih projektov je vgrajena možnost odziva vodij prijav projektov na
poročilo recenzentov prav z namenom morebitnih opozoril na potencialne napake.
Ko je ARRS prejela opozorila o napakah, je vse vloge, pri katerih je prišlo do
napake pri pripravi evalvacijskega gradiva, posredovala recenzentom v ponovno
ocenjevanje s pojasnilom, da je do napake prišlo na strani informacijskega
sistema ARRS, ne na strani prijaviteljev.
Vloge je ARRS poslala istim recenzentom, ker ne obstaja
nobena pravna podlaga, da bi lahko v teku postopka menjali organe oziroma
subjekte, ki so pristojni za izvedbo posameznih postopkov, razen če iz
objektivnih razlogov ne morejo izvesti svojih nalog.
Kot strokovni, objektivni in neodvisni strokovnjaki so
recenzenti za ponovno oceno prejeli novo gradivo in so morali novo oceno podati
in obrazložiti na podlagi seznanitve z novimi dejstvi.
4. Kako in kdaj bo sanirana škoda, ki jo je ARRS povzročila prijaviteljem na
zadnji projektni razpis? Kakšne so predvidene zakasnitve postopka izbora in
začetka financiranja projektov?
Napaka, ki se nikakor ne bi smela zgoditi, je bila sanirana v
okviru obstoječega postopka, pred zaključkom razpisa. ARRS napako obžaluje, a se
zaveda, da se je s pričetkom prenove informacijskega sistema izognila še večjim
izzivom, ki bi jih lahko povzročila uporaba starega sistema.
V javnem razpisu je določen predviden in ne zagotovljen
začetek financiranja. Postopek javnega razpisa še ni bil zaključen z izbiro
projektov za sofinanciranje. Ker gre le za zamik predvidenega začetka
financiranja (predvidoma na 1. oktober 2021), se bodo vsi projekti izvedli v
obsegu, določenem z javnim razpisom, ne glede na začetek izvajanja.
Finančna upravičenja prijaviteljev nastanejo na podlagi
obvestila o izboru. ARRS prevzema obveznosti na podlagi pogodb, sklenjenih s
prijavitelji projektov za izbrane raziskovalne projekte, pri čemer upravičeni
stroški projektov lahko nastanejo od začetka izvajanja projekta.
5. Kdo bo odgovarjal za nastalo škodo slovenski znanosti in družbi? Kdo bo
odgovarjal raziskovalcem in raziskovalkam, ki bodo zaradi tega fiaska ostali
brez zaposlitve in se bodo posledično odpravili v tujino ali pa se zaradi njega
ne bodo vrnili iz tujine?
ARRS se prednostno posveča uspešni izvedbi in zaključku
postopka javnega razpisa z zagotavljanjem enakovrednega ocenjevanja prijavljenih
projektov. Razloge, zaradi katerih je prišlo do konkretne napake, še raziskuje.
Tudi UO v okviru svojega pooblastila zahteva, da se razišče, kako in kje je do
tovrstne napake lahko prišlo. Glede na ugotovitve se bomo odločili o nadaljnjih
korakih.
Ob zaključku naj izpostavimo še naše odločno zavračanje
vašega očitka, da člani UO in ZSA oportunistično služimo vsakokratnemu vodstvu
agencije.
Ob tem naj omenimo, da večina članic in članov UO ni
financirana iz sredstev za raziskovalno dejavnost ARRS. Tisti, ki so, pa pri
svojem delovanju dosledno upoštevajo določila vseh predpisov o izogibanju
nasprotju interesov.
Organi ARRS in njeni zaposleni delujemo skladno s svojimi
pristojnostmi, določenimi v zakonskih in podzakonskih predpisih, transparentno,
zakonito in strokovno, v korist raziskovalne in širše družbene skupnosti.
Prof. dr. Robert Repnik,
direktor
Dr. Jana Kolar,
predsednica Upravnega odbora ARRS
Prof. dr. Peter Križan,
predsednik Znanstvenega sveta ARRS
|