Raziskovalna infrastruktura |
|
|
Pravilnik je bil v veljavi do 21.01.2011. Od 22.01.2011 velja Pravilnik o infrastrukturnih obveznostih zavodom, ki opravljajo
raziskovalno dejavnost.
Na podlagi 43. člena Zakona o raziskovalni in razvojni dejavnosti (Uradni
list RS, št. 96/02), 16. in 35. člena
Sklepa Vlade Republike Slovenije o
ustanovitvi Javne agencije za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije (Uradni
list RS, št. 123/03) in 2. odstavka 25. člena
Uredbe o normativih in standardih
za določanje sredstev za izvajanje nacionalnega raziskovalnega in razvojnega
programa (Uradni list RS, št. 74/04) po predhodnem soglasju ministra za visoko
šolstvo, znanost in tehnologijo št. 011-01-21/2004/1 z dne 05.01.2005 je upravni
odbor Javne agencije za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije na 8. seji
dne 10.01.2005 in 11.01.2005 sprejel
Pravilnik o pogojih dodeljevanja proračunskih sredstev za financiranje ustanoviteljskih obveznosti zavodom, ki opravljajo raziskovalno dejavnost - v veljavi do 21.01.2011
1. člen
(vsebina pravilnika)
Ta pravilnik določa upravičence, namen financiranja, metodologijo izračuna,
postopek za pridobitev sredstev, pogodbo, nadzor ter odstopanja v zvezi z
dodeljenimi sredstvi iz naslova ustanoviteljskih obveznosti.
2. člen
(upravičenost financiranja)
Do sredstev iz proračuna Republike Slovenije za financiranje ustanoviteljskih
obveznosti so skladno z veljavnim zakonom, ki ureja raziskovalno in razvojno
dejavnost, upravičeni javni raziskovalni zavodi in javni infrastrukturni zavodi,
ki jih je ustanovila Republika Slovenija (v nadaljevanju: zavodi).
Do financiranja ustanoviteljskih obveznosti (fiksnih stroškov delovanja) so
upravičeni tudi javni zavodi, ki v skladu s 40. členom Zakona o raziskovalni
dejavnosti (Uradni list RS, št. 8/91) niso pridobili statusa javnega
raziskovalnega zavoda, temveč so se organizirali kot zavodi, katerih
premoženjskopravna razmerja z njihovimi ustanovitelji se uredijo s pogodbo.
3. člen
(izračun financiranja)
Sredstva za financiranje ustanoviteljskih obveznosti se zavodom za
proračunsko leto dodeljujejo na podlagi stroškovnih normativov, določenih s
posebno metodologijo, ki je priloga k temu pravilniku, ob upoštevanju letnega
programa dela in finančnega načrta zavoda za proračunsko leto, letnega poročila
o uresničevanju letnega načrta izvajanja programa raziskovalne dejavnosti
oziroma infrastrukturne dejavnosti, v okviru obsega proračunskih sredstev za
financiranje ustanoviteljskih obveznosti posameznega zavoda v zadnjih treh letih
pred proračunskim letom in predvidenih proračunskih sredstvih za financiranje
ustanoviteljskih obveznosti zavodom v proračunskem letu.
Če letni program dela in finančni načrt zavoda nista sprejeta v roku, ki bi
omogočal pravočasni izračun obsega ustanoviteljskih obveznosti za proračunsko
leto, se obračun namesto na podlagi letnega programa dela in finančnega načrta
zavoda opravi na podlagi ocene potrebnih sredstev za financiranje
ustanoviteljskih obveznosti zavoda, ki jo pripravi vodstvo zavoda. Ocena
potrebnih sredstev za financiranje ustanoviteljskih obveznosti za proračunsko
leto se pri obračunu ustanoviteljskih obveznosti ob upoštevanju proračunskih
sredstev v celoti upošteva, v kolikor je nižja od 90 % normirane porabe. V
primeru, da je ocenjena poraba višja od 90 % normirane porabe, predstavlja
ocenjena poraba osnovo za razporeditev presežka ocenjene porabe nad 90 %
normirane porabe, skladno z metodologijo.
4. člen
(namen financiranja)
Sredstva za financiranje ustanoviteljskih obveznosti se zagotavljajo za
naslednje namene:
- vzdrževanje in obnavljanje nepremičnin in opreme, ki ni
neposredno vezana na izvajanje raziskovalnih oziroma infrastukturnih programov
(v nadaljevanju: programi) in projektov, je pa osnova za izvajanje raziskovalne
oziroma infrastrukturne dejavnosti, s katerima se uresničuje Nacionalni
raziskovalni in razvojni program;
- stroške upravljanja in vodenja;
- fiksne
stroške delovanja.
Vzdrževanje in obnavljanje nepremičnin in opreme predstavlja:
- investicijsko
vzdrževanje, obnove, rekonstrukcije in adaptacije stavb in prostorov, v katerih
poteka izvajanje raziskovalne oziroma infrastrukturne dejavnosti zavoda;
- nakup
opreme in drugih osnovnih sredstev, ki niso neposredno vezana na izvajanje
programov oziroma projektov, so pa podlaga za izvajanje raziskovalne oziroma infrastrukturne dejavnosti, s katerima se uresničuje Nacionalni raziskovalni in
razvojni program.
Stroški upravljanja in vodenja predstavljajo stroške za plače in druge
stroške direktorja zavoda, delavcev s posebnimi pooblastili, delavcev, ki
opravljajo finančno-računovodska in druga potrebna strokovna dela ter stroške za
delovanje organov upravljanja zavoda.
Fiksni stroški delovanja predstavljajo fiksne stroške zavoda za izvajanje
raziskovalne oziroma infrastrukturne dejavnosti, s katerima se uresničuje
Nacionalni raziskovalni in razvojni program, med katere spadajo stroški
energije, vode, komunalne infrastrukture, najemnin, komunikacij, reprezentance,
servisov in drugi stroški, opredeljeni v metodologiji za izračun
ustanoviteljskih obveznosti.
5. člen
(metodologija)
Izračun sredstev za pokrivanje ustanoviteljskih obveznosti se opravi na
podlagi metodologije.
Metodologija predpisuje:
- seznam podatkov o stroških, določenih v 4. členu
tega pravilnika, za obdobje zadnjih treh let pred proračunskim letom in oceni
predvidenih stroškov v proračunskem letu;
- kazalnike, ki predstavljajo določene
kriterije poslovanja in stanja zavodov, ki jih je mogoče povezati s posameznimi
nameni sredstev za financiranje ustanoviteljskih obveznosti;
- način obračuna
sredstev za financiranje ustanoviteljskih obveznosti.
6. člen
(način obračuna)
Način obračuna sredstev za financiranje ustanoviteljskih obveznosti temelji
na:
- ugotovljenih realnih stroških ustanoviteljskih obveznosti po posameznih
namenih v zadnjih treh letih pred proračunskim letom in na oceni predvidenih
stroškov ustanoviteljskih obveznosti po posameznih namenih v proračunskem letu;
- stroškovnih normativih, določenih na podlagi povprečnih vrednosti kriterijev v
zadnjih treh letih pred proračunskim letom;
- razpoložljivih proračunskih
sredstvih za financiranje ustanoviteljskih obveznosti.
7. člen
(vloga za
pridobitev sredstev)
Zavod na poziv Javne agencije za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije
(v nadaljevanju: agencija) posreduje vlogo za pridobitev sredstev iz naslova
ustanoviteljskih obveznosti (v nadaljevanju: vloga).
Vloga vsebuje seznam podatkov o stroških, določenih v 4. členu tega
pravilnika, za obdobje zadnjih treh let pred proračunskim letom in oceni
predvidenih stroškov v proračunskem letu.
8. člen
(sklep za dodelitev sredstev)
Vlogo zavoda obravnava pooblaščena oseba agencije (v nadaljevanju: uradna
oseba).
Uradna oseba pripravi na podlagi metodologije, predpisane po tem pravilniku,
predlog sklepa za dodelitev ustanoviteljskih obveznosti posameznemu zavodu.
9. člen
(vsebina sklepa)
O financiranju ustanoviteljskih obveznosti odloči upravni odbor agencije s
sklepom.
V sklepu se določi:
- višino sredstev za financiranje ustanoviteljskih
obveznosti po namenih in po obsegu;
- obveznost zavoda, da letno poroča agenciji
o porabi sredstev za financiranje ustanoviteljskih obveznosti po obsegu in
namenu.
10. člen
(vpogled v izračun)
Zavod ima pravico do vpogleda v izračun vrednosti sredstev in do morebitnih
pripomb na izračun sredstev za ustanoviteljske obveznosti za posamezne namene za
svoj zavod in do seznanitve z višino sredstev, dodeljenih na podlagi dodatnih
obrazloženih argumentov zavodov, kot je določeno z metodologijo.
11. člen
(sklenitev pogodbe)
Agencija z zavodom, ki mu je odobreno proračunsko financiranje
ustanoviteljskih obveznosti, sklene letno pogodbo, s katero se uredijo
medsebojne pravice, obveznosti in odgovornosti.
12. člen
(nadzor)
Agencija opravlja finančni nadzor nad racionalno, namensko in učinkovito
porabo sredstev po pogodbi iz prejšnjega člena tega pravilnika. Finančni nadzor
se opravlja na podlagi letnega poročila in standardiziranih poročil o namenski
porabi sredstev oziroma z drugimi predpisanimi načini preverjanja namenske
porabe sredstev posrednih proračunskih uporabnikov.
13. člen
(odstopanja)
Zavod lahko 10 % sredstev, dodeljenih za posamezen namen iz 4. člena tega
pravilnika, porabi za druga dva namena, pri čemer povečanje sredstev za
posamezni namen ne sme predstavljati več kot 10 % sredstev, dodeljenih za ta
namen s strani agencije.
Vsa druga odstopanja od porabe sredstev so možna le po predhodnem sklepu
posebne komisije agencije.
Komisijo iz prejšnjega odstavka tega člena sestavljajo uradne osebe. Komisijo
imenuje direktor za obdobje enega leta.
14. člen
(prekinitev financiranja)
Če agencija na podlagi poročil in finančnega nadzora ugotovi, da se sredstva
za financiranje ustanoviteljskih obveznosti porabljajo nenamensko, neracionalno
ali neučinkovito, lahko kadarkoli enostransko, z enomesečnim odpovednim rokom,
prekine financiranje ustanoviteljskih obveznosti oziroma zahteva vračilo vseh
nenamensko porabljenih sredstev, skupaj z zakonitimi zamudnimi obrestmi.
15. člen
(prenehanje uporabe)
Z dnem, ko začne veljati ta pravilnik, se preneha uporabljati Sklep o pogojih
dodeljevanja proračunskih sredstev za financiranje ustanoviteljskih obveznosti
zavodom, ki opravljajo raziskovalno dejavnost (Uradni list RS, št. 17/94, 33/96,
96/02 in 10/04).
16. člen
(začetek veljavnosti)
Ta pravilnik začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu Republike
Slovenije.
Št. 011-01-21/2005/1
Ljubljana, dne 11.01.2005
EVA 2004-1647-0018
prof. dr. Niko Toš
Predsednik Upravnega odbora
Objavljeno v Uradnem listu RS, št. 12/05 z dne 10.2.2005.
PRILOGA
Metodologija za izračun ustanoviteljskih obveznosti
1. točka
(1) Zavodi na podlagi poziva dostavijo podatke o stroških ustanoviteljskih
obveznosti za obdobje zadnjih treh let pred proračunskim letom (leta n-3, n-2 in
n-1) in oceno predvidenih stroškov v proračunskem letu (leto n) za posamezne
namene, in sicer za:
1) Vzdrževanje in obnavljanje nepremičnin in opreme:
- investicijsko
vzdrževanje, obnove, rekonstrukcije in adaptacije stavb in prostorov, v katerih
poteka izvajanje raziskovalne oziroma infrastrukturne dejavnosti zavoda
- nakup
opreme in drugih osnovnih sredstev, ki niso neposredno vezana na izvajanje
programov oziroma projektov, so pa osnova za izvajanje raziskovalne oziroma infrastrukturne dejavnosti, s katerima se uresničuje Nacionalni raziskovalni in
razvojni program.
2) Stroške upravljanja in vodenja:
- stroški delovanja upravnega odbora in
znanstvenega sveta zavoda;
- stroški plač in drugih stroškov direktorja zavoda;
- stroški plač in drugih stroškov delavcev s posebnimi pooblastili;
- stroški
plač in drugih stroškov delavcev, ki opravljajo finančno-računovodska in druga
potrebna strokovna dela.
3) Fiksne stroške delovanja:
- stroški električne energije, plina in drugih energetskih virov;
- stroški vode;
- stroški komunalne infrastrukture;
- stroški
pošte, telefona in drugih oblik telekumunikacij;
- stroški čiščenja prostorov
zavoda;
- stroški tekočega vzdrževanja prostorov zavoda;
- stroški tekočega
vzdrževanja opreme za izvajanje dejavnosti zavoda, ki niso neposredno vezani na
izvajanje raziskovalnih programov oziroma projektov, so pa podlaga za izvajanje
raziskovalne oziroma infrastrukturne dejavnosti, s katerima se uresničuje
Nacionalni raziskovalni in razvojni program;
- stroški varovanja prostorov
zavoda;
- stroški reprezentance;
- stroški zavarovanja;
- drugi stroški
delovanja zavoda iz podskupine kontov 460 in 461, opredeljenih s Pravilnikom o
enotnem kontnem načrtu za proračun, proračunske uporabnike in druge osebe
javnega prava (Ur.l.RS, št. 54/02, 117/02, 58/03, 134/03, 34/04, 75/04 in
117/04), ki niso neposredno vezani na izvajanje raziskovalnih programov oziroma
projektov in niso vključeni v financiranje raziskovalnih programov in projektov,
kot so npr. stroški sejmov in promocije, izobraževanja in štipendiranja,
pisarniškega materiala in storitev, povezanih z administracijo in podobno.
2. točka
V primeru, da se izračun sredstev za financiranje ustanoviteljskih obveznosti
opravlja v letu n-1 in podatki o stroških za leto n-1 niso dokončni, pripravi
direktor zavoda oceno stroškov do konca leta n-1.
3. točka
Na podlagi zbirnih podatkov zavodov za leta n-3, n-2 in n-1, ki se jih
valorizira s faktorjem inflacije na zaključek leta n-2 in deli s številom let
(3), se za posamezni zavod ugotovi normirana poraba sredstev za ustanoviteljske
obveznosti za posamezne namene (v nadaljevanju: normirana poraba).
4. točka
Normirana poraba se izračuna na naslednji način:
Normirana poraba = (povprečni letni stroški ustanoviteljskih obveznosti za
vse zavode za posamezni namen za leta n-3, n-2 in n-1) x (vrednosti kazalnika
zavoda v skupni vrednosti kazalnika za vse zavode) / (skupna vrednost kazalnika
za vse zavode).
5. točka
Kazalniki po posameznih namenih sredstev za ustanoviteljske obveznosti,
določenih v prvi točki te metodologije, so:
- za namen Vzdrževanje in obnavljanje nepremičnin in opreme - nabavna
vrednost stavb in prostorov, v katerih poteka izvajanje raziskovalne oziroma infrastrukturne dejavnosti zavoda ter opreme in drugih osnovnih sredstev, ki
niso neposredno vezana na izvajanje programov oziroma projektov, so pa podlaga
za izvajanje raziskovalne oziroma infrastrukturne dejavnosti, s katerima se
uresničuje Nacionalni raziskovalni in razvojni program
- za namen Stroški
upravljanja in vodenja - število zaposlenih v zavodu na dan zaključka leta n-2;
- za namen Fiksni stroški delovanja - vrednost prihodkov zavoda za izvajanje
Nacionalnega raziskovalnega programa v letu n-2.
6. točka
Normirana poraba za leto n se izračuna tako, da se normirana poraba
revalorizira s pričakovanim faktorjem inflacije za leti n-1 in n.
- Normirana poraba za leto n se primerja z oceno porabe sredstev za
ustanoviteljske obveznosti za posamezne namene za leto n (v nadaljevanju:
ocenjena poraba) za posamezni zavod, ki jo pripravi zavod.
- Na podlagi primerjave iz prejšnjega odstavka se za posamezni zavod določi
minimalna poraba sredstev za ustanoviteljske obveznosti za posamezne namene za
leto n (v nadaljevanju: minimalna poraba).
- Minimalna poraba predstavlja:
- ocenjeno porabo za zavode, katerih
ocenjena poraba s strani zavodov je nižja od 90 % normirane porabe za leto n;
-
90 % normirane porabe za leto n za zavode, katerih ocenjena poraba je višja od
90 % normirane porabe za leto n (v nadaljevanju: vrednoteni zavodi).
7. točka
- Vsota minimalne porabe za vse zavode se odšteje od ocenjene porabe za vse
zavode. Ugotovljena razlika predstavlja presežek minimalne porabe sredstev za
ustanoviteljske obveznosti za posamezne namene za leto n (v nadaljevanju:
presežek minimalne porabe).
- 50 % presežka minimalne porabe se proporcionalno
razporedi med vrednotene zavode glede na presežek ocenjene porabe posameznega
vrednotenega zavoda nad minimalno porabo za leto n, po naslednji formuli:
50% presežka minimalne porabe za posamezni vrednoteni zavod = (ocenjena
poraba za vse zavode - minimalna poraba za vse zavode) x 50% x (ocenjena poraba
za vrednoteni zavod - minimalna poraba za vrednoteni zavod) / (ocenjena poraba
za vse vrednotene zavode - minimalna poraba za vse vrednotene zavode).
8. točka
- Vsota minimalne porabe za vse zavode in razporejenega 50 % presežka
minimalne porabe za vse zavode predstavlja razporejena sredstva za
ustanoviteljske obveznosti za posamezne namene za leto n za vse zavode (v
nadaljevanju: razporejena sredstva).
- Razporejena sredstva predstavljajo 95 % vrednosti sredstev za
ustanoviteljske obveznosti po posameznih namenih, zagotovljenih v državnem
proračunu za leto n (v nadaljevanju: osnovna proračunska sredstva). Osnovna
proračunska sredstva se med posamezne zavode razporedi glede na delež zavoda v
skupni višini razporejenih sredstev, pri čemer sredstva za posamezni zavod ne
smejo preseči ocenjene porabe.
- Preostalih 5 % vrednosti sredstev za ustanoviteljske obveznosti za
posamezne namene, zagotovljenih v državnem proračunu za leto n, se razporedi med
posamezne zavode na podlagi dodatnih obrazloženih argumentov zavodov.
9. točka
- V letu n noben zavod pod pogojem, da so razpoložljiva proračunska
sredstva, ne more prejeti manj kot 90 % sredstev za ustanoviteljske obveznosti
za posamezne namene, ki jih je dobil v letu n-1 (razen, če je ocenjena poraba
nižja od te vrednosti) in ne več kot 110 % sredstev za ustanoviteljske
obveznosti za posamezne namene, ki jih je dobil v letu n-1.
- Sredstva iz leta n-1 iz prejšnjega odstavka se valorizirajo s stopnjo
rasti proračunskih sredstev za ustanoviteljske obveznosti med letoma n-1 in n.
- Presežek razporejenih sredstev za zavode, ki imajo višjo vrednost
razporejenih sredstev od 110 % sredstev za ustanoviteljske obveznosti za
posamezne namene, ki jih je dobil v letu n-1, povečuje kvoto sredstev za
razporeditev na podlagi dodatnih obrazloženih argumentov zavodov iz 8. točke te
metodologije. Primanjkljaj sredstev za zavode, ki imajo nižjo vrednost
razporejenih sredstev od 90 % sredstev za ustanoviteljske obveznosti za
posamezne namene, ki jih je dobil v letu n-1, zmanjšuje kvoto sredstev za
razporeditev na podlagi dodatnih obrazloženih argumentov zavodov iz 8. točke te
metodologije.
- Ne glede na določbo prejšnjega odstavka te točke lahko zavodi, ki v letu n-1 niso prejemali sredstev za financiranje ustanoviteljskih obveznosti, dobijo
sredstva za financiranje ustanoviteljskih obveznosti iz kvote sredstev za
razporeditev na podlagi dodatnih obrazloženih argumentov zavodov iz 8. točke te
metodologije. Sredstva za te zavode se določi za namene in na podlagi
kazalnikov, opredeljenih s tem pravilnikom.
- Ne glede na določbo prvega odstavka te točke lahko zavod ob upoštevanju
objektivnih okoliščin in na podlagi dodatnih obrazloženih argumentov pridobi
več kot 110% sredstev za ustanoviteljske obveznosti za posamezne namene, ki
jih je dobil v letu n-1, valoriziranih na način iz drugega odstavka te točke. Sredstva,
dodeljena v skladu s tem odstavkom, zmanjšujejo kvoto sredstev za razporeditev
na podlagi dodatnih obrazloženih argumentov zavodov iz 8. točke te metodologije.
|