Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije |
Odziv ARRS na napačno poročanje Planet TV: Znanstvenoraziskovalni svet za medicino ni vključen v postopek izbire raziskovalnih programov, pozivi k odstopom so zaradi navedbe napačnih informacij neutemeljeni |
|
|
Uredništvu Planet TV poslana zahteva za objavo popravka in opravičilo napačno
navedenim strokovnjakom
Odziv Javne agencije za raziskovalno dejavnost RS (v nadaljevanju: ARRS) na navedbe Planet TV v
oddajah Argument z dne 10. 1. 2019, v prispevku v oddaji Danes, dne 11. 1. 2019, in navedbe v zapisu
na spletni strani Siol.net istega dne z naslovom »Konflikt
interesov: državni denar članom sveta za medicinske vede, Noč brez programa«.
ODZIV:
Ker Znanstvenoraziskovalni svet za medicino (ZSV)
ni vključen v postopek izbora raziskovalnih programov, ni sporno dejstvo, da so navedeni člani
ZSV za področje medicine kandidirali oziroma pridobili sredstva razpisa.
Posamezni član ZSV, ki na konkretnem razpisu ne kandidira, je lahko imenovan v
Občasno strokovno telo za ocenjevanje raziskovalnih programov (OST
– organ, ki določa seznam recenzentov za ocenjevanje posamezne prijave) le, če nima konflikta interesov.
Podobna ureditev glede članstva in opredelitve konflikta interesov v delovnih telesih, ki sodelujejo
v postopkih izbora, velja tudi v primerljivih evropskih agencijah, saj so člani aktivni raziskovalci,
ki pa ne sodelujejo oziroma se izključijo vselej, kadar so obravnavani tudi sami.
Ponovno poudarjamo, da ZSV (za vse znanstvene vede) v postopku izbora raziskovalnih
programov ne sodeluje.
Ker Znanstvenoraziskovalni svet za medicino (ZSV) ni vključen v postopek izbora raziskovalnih
programov, ni sporno dejstvo, da so navedeni člani ZSV za področje medicine kandidirali oziroma
pridobili sredstva razpisa.
Posamezni član ZSV, ki na konkretnem razpisu ne kandidira, je lahko imenovan v Občasno strokovno
telo za ocenjevanje raziskovalnih programov (OST – organ, ki določa seznam recenzentov za ocenjevanje
posamezne prijave) le, če nima konflikta interesov. Podobna ureditev glede članstva in opredelitve
konflikta interesov v delovnih telesih, ki sodelujejo v postopkih izbora, velja tudi v primerljivih
evropskih agencijah, saj so člani aktivni raziskovalci, ki pa ne sodelujejo oziroma se izključijo
vselej, kadar so obravnavani tudi sami.
Ponovno poudarjamo, da ZSV (za vse znanstvene vede) v postopku izbora raziskovalnih programov
ne sodeluje.
Avtorji zgoraj navedenih prispevkov so z nepoznavanjem javno dostopnih informacij o postopku
izbora raziskovalnih programov in objavo NAPAČNIH informacij, ter posebej z nadaljnjo objavo imen
in priimkov ter fotografij članov Znanstvenoraziskovalnega sveta za medicino v oddaji Danes, dne
11. 1. 2019, neupravičeno in grobo kršili integriteto strokovnjakov, ki v postopku izbora sploh
ne sodelujejo.
ARRS je dolžna ukrepati, da zaščiti osebno in strokovno integriteto strokovnjakov, ki so vključeni
v ekspertni sistem ARRS, iz dveh razlogov:
- zaščita osebnega in profesionalnega dostojanstva strokovnjakov,
- preprečitev potencialno širših implikacij za evalvacijski sistem ARRS, s čemer je lahko
neposredno ogroženo nemoteno izvajanje financiranja raziskovalne dejavnosti v Republiki Sloveniji,
ki zgolj v okviru mehanizma raziskovalnih programov na letni ravni med drugim zagotavlja (v
različnih obsegih) plače za 4.488 oseb (podatek 2017) in materialne pogoje za njihovo delovanje.
Skladno z navedenim so vsi pozivi k odstopom bodisi pristojnega ministra ali vodstva agencije
osnovani na napačnih informacijah in zato neutemeljeni.
Postopek je bil izveden pravilno in skladno s predpisi, nihče od udeleženih ekspertov v postopku
ni bil v konfliktu interesov.
ARRS bo na družbi TSmedia, medijske vsebine in storitve, d.o.o., in Antenna TV SL, televizijska
dejavnost, d.o.o., skladno z Zakonom o medijih naslovila zahtevo za objavo popravka in opravičilo
napačno navedenim strokovnjakom.
OBRAZLOŽITEV:
Podrobnejše informacije o navedbah v prispevkih:
- navedba: Znanstvenoraziskovalni
svet za medicino »odloča o tem, komu bo šel državni denar za raziskovalno dejavnost«.
Pravilna informacija:
Znanstvenoraziskovalni svet (ZSV) za medicino ali katerikoli drugi
ZSV NI UDELEŽEN
v postopku izbora raziskovalnih programov.
Direktorjeva izjava, v kateri je razložil sistem pridobivanja najširšega kroga recenzentov,
je bila skrajšana in umeščena v prispevek tako, da je bil pomen spremenjen. Telo, ki določa
prednostni seznam mednarodnih recenzentov za posamezno prijavo raziskovalnega programa, se
imenuje Občasno strokovno telo za ocenjevanje raziskovalnih programov (OST), kar je bilo v
izjavi tudi povedano. Sestava OST za predmetni javni razpis je transparentno
objavljena na spletni
strani ARRS.
Ob tem poudarjamo, da ARRS za vsakega člana ali članico OST pred imenovanjem preveri
obstoj morebitnega konflikta interesov, morebiten konflikt interesov pa so člani OST skladno
z izjavo, ki jo popišejo, dolžni sporočiti tudi sami.
Definicija konflikta interesov je navedena v 229. členu
Pravilnika
o postopkih (so)financiranja in ocenjevanja ter spremljanju izvajanja raziskovalne dejavnosti
(v nadaljevanju: pravilnik).
Navajamo:
- Navzkrižje interesov po tem pravilniku nastopi, kadar obstajajo okoliščine, ki izvirajo
iz neposrednega sorodstvenega razmerja, zaposlitvenega razmerja ali raziskovalnega sodelovanja
zavezanca, ki sodeluje s predmetom ocenjevanja v postopku ocenjevanja, ter tudi v drugih
okoliščinah, ki vzbujajo dvom o nepristranskosti in objektivnosti. Zavezanci za navzkrižje
interesov so član, predsednik ter namestnik predsednika ZSA, stalnih in občasnih strokovnih
teles, strokovnih komisij, član panela in recenzent.
- Kot neposredno sorodstveno razmerje štejejo zakonec, otroci, posvojenci, starši, posvojitelji,
bratje in sestre ter osebe, ki s predsednikom, namestnikom predsednika, članom strokovnega
telesa, recenzentom ali članom panela ali strokovne komisije živijo v skupnem gospodinjstvu
ali zunajzakonski skupnosti.
- Kot neposredno zaposlitveno razmerje šteje članstvo iste raziskovalne, projektne oziroma
programske skupine.
- Kot neposredno raziskovalno sodelovanje šteje skupni znanstveni proizvod v zadnjih
treh letih, pri čemer se uredništvo ne šteje kot navzkrižje interesov.
- Zavezanec za navzkrižje interesov je v navzkrižju interesov, če je z vodjo oziroma
člani raziskovalne, programske ali projektne skupine v neposrednem sorodstvenem razmerju
oziroma, če je v zaposlitvenem razmerju ali raziskovalno sodeluje z vodjo raziskovalne,
programske ali projektne skupine.
Glede na navedeno sama zaposlitev znotraj iste institucije ni opredeljena kot konflikt
interesov.
Nadalje, članice in člani OST ob imenovanju podpišejo izjavo o konfliktu interesov,
s katero se zavežejo, da bodo ob morebitni kasnejši ugotovitvi konflikta interesov o tem nemudoma
obvestili strokovno službo in se iz nadaljnjega postopka izločili (podrobno opredeljujeta 230.
in 233. člen
pravilnika).
Le strokovnjaki, ki NISO v konfliktu interesov, so lahko člani OST z namenom izključitve
kakršnih koli subjektivnih vplivov pri določanju prednostnega seznama recenzentov za prijave.
Za predlagane recenzente prijav velja enaka ureditev izključevanja konflikta interesov. Recenzenti
na prednostnem seznamu za posamezno prijavo, za katere je ugotovljen konflikt interesov, so
s seznama IZLOČENI.
Za vse članice in člane OST je bila ugotovljena odsotnost konflikta interesov pred
imenovanjem in med izvajanjem postopka.
- navedba: »Trije
člani sveta [poimenska navedba članov ZSV za medicino] so s svojimi projekti kandidirali
za državni denar. Javna sredstva so na koncu dobili štirje člani sveta, poleg prej omenjene
trojice še [poimenska navedba članice ZSV za medicino]. Ta se na razpis sploh ni prijavila,
a je Univerzitetni klinični center (UKC) Ljubljana po prerazporeditvi sredstev njenemu programu
odobril deset tisoč evrov javnih sredstev.«
Pravilna informacija:
Na napačnem dejstvu (navedba 1 zgoraj) je bilo nadalje podano nepreverjeno in popolnoma
napačno sklepanje o konfliktu interesov, ki je bilo predstavljeno kot dejstvo, da so navedeni
strokovnjaki iz predmetnega javnega razpisa dobili sredstva.
Ker ZSV ni vključen v postopek izbora raziskovalnih programov, ni sporno dejstvo,
da so navedeni člani ZSV za medicino kandidirali oziroma pridobili sredstva razpisa.
V Odločbi, ki je bila delno prikazana v predmetnih oddajah, je naveden postopek
izbora raziskovalnih programov, vključno z navedbo vseh organov, ki v postopku sodelujejo.
Ob oddaji prijave na razpis vodja programa oz. prijavitelj poda izjavo, da je seznanjen s postopkom
izbora raziskovalnih programov.
Postopek obravnave raziskovalnih programov za javne raziskovalne organizacije in koncesionarje
poteka popolnoma enako. Edina razlika je, da je podpisnik sklepa o izboru prijav za javne
raziskovalne organizacije direktor ARRS, za koncesionarje pa je podpisnik odločbe pristojni
minister.
Posamezni član ZSV, ki na konkretnem razpisu ne kandidira, je lahko imenovan v OST le, če
nima konflikta interesov.
Vloga ZSV je strokovno spremljanje in nadzor nad izvajanjem raziskovalnih programov PO TEM,
ko so že sprejeti v financiranje. V primeru, da je članica ali član tudi sam/sama vodja raziskovalnega
programa, se iz obravnave izloči, oceno poda drug član ali članica ZSV, ki nima konflikta interesov.
Poročila oziroma ocene ZSV obravnava in sprejme kolektivno, posamezni člani ali članice, na
katere se morebiti obravnava nanaša, so iz postopka izločeni (podrobno opredeljuje 231. člen
pravilnika).
Pozitivno poročilo, ki ga je vodja neizbranega raziskovalnega programa
predstavil v oddaji Argument dne 10. 1. 2018, je bila ocena letnega poročila o rezultatih
izvajanja raziskovalnega programa za leto 2017. Oceno letnega poročila je sprejel ZSV.
To dejstvo v nasprotju z zlonamernim prepletanjem vlog in ocen dodatno argumentira
popolno neodvisnost ZSV in poimensko navedenih članic in članov v povezavi z medijsko izpostavljenim
primerom.
Direktorjeva izjava, v kateri je razložil sistem pridobivanja najširšega kroga recenzentov,
je bila skrajšana in umeščena v prispevek tako, da je bil pomen vloge ZSV spremenjen.
Glede prerazporeditve sredstev neizbranega raziskovalnega programa znotraj UKC in nadaljnjega
sklepanja pojasnjujemo: UKC kot prijavitelj avtonomno odloči, katerim potekajočim raziskovalnim
programom bo sredstva prerazporedil in v kakšnem obsegu. Odločitev UKC je legalna in legitimna,
ker ZSV ali član ZSV, ki je morebiti obenem vodja drugega raziskovalnega programa, pri izboru
na razpisu za raziskovalne programe nima nobene vloge.
Priloga in povezave na dokumente, ki urejajo postopek izbora raziskovalnih programov:
Izhajajoč iz objavljenih navedb novinarji niso preverili dejstev, ki so javno dostopna
na spletnih straneh ARRS.
Vse informacije o izvedbi postopka so objavljene na spletnih straneh ARRS:
ARRS
- Raziskovalni programi - Javni razpis za financiranje koncesioniranih raziskovalnih programov
Razpisna dokumentacija, vključno z opredelitvijo postopka izbora raziskovalnih programov:
- Zakon o raziskovalni in razvojni
dejavnosti (Uradni list RS, št. 22/06-UPB1, 61/06-ZDru-1, 112/07, 9/11 in 57/12-ZPOP-1A);
-
Pravilnik o koncesiji za izvajanje javne službe na področju raziskovalne dejavnosti (Uradni
list RS, št. 48/03, 20/14, 56/16 in 69/17);
-
Pravilnik o postopkih (so)financiranja in ocenjevanja ter spremljanju izvajanja raziskovalne
dejavnosti (Uradni list RS, št. 52/16 in 79/17);
- Pravilnik o kriterijih
za ugotavljanje izpolnjevanja pogojev za vodjo raziskovalnega projekta (Uradni list RS,
št. 53/16);
- Usmeritve
Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport Republike Slovenije za financiranje novih raziskovalnih
programov – javni razpis in javni poziv v letu 2018, št. 410-38/2017/19 z dne 26. 1. 2018;
-
Popravek Usmeritev Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport Republike Slovenije za financiranje
novih raziskovalnih programov – javni razpis in javni poziv v letu 2018 (št. 410-38/2017/19
z dne 26. 1. 2018), št. 410-38/2017/21 z dne 1. 2. 2018;
-
Sklep o javnem razpisu za podelitev koncesije za izvajanje javne službe na področju raziskovalne
dejavnosti v obliki raziskovalnih programov v letu 2018, št. 410-38/2017/20 z dne 26. 1.
2018;
- Metodologija ocenjevanja
prijav za razpise, št. 6319-2/2013-38 z dne 5. 6. 2017 – uradno prečiščeno besedilo, št.
6319-2/2013-39 z dne 11. 12. 2017; št. 6319-2/2013-40 z dne 22. 1. 2018 in št. 6319-2/2013-41
z dne 1. 2. 2018;
Prijavna vloga (in priloge):
- Priloga A: Razporeditev raziskovalnih ur v programski skupini prijavitelja:
- Priloga B: Razporeditev raziskovalnih ur v programski skupini izvajalca raziskovalnega
programa:
- Ocenjevalni list (v angleškem jeziku):
- Vzorec izjave prijavitelja in izvajalcev raziskovalnega programa (glede oddaje prijave):
- Obrazec za pridobitev šifre raziskovalca (obvezno priložiti izjavo o nameri zaposlitve):
|